Als student en werknemer van de VU kan je al jaren met klachten terecht bij de ombudsman. Sinds 6 juni maken de ombudsmannen van verschillende universiteiten, hogescholen en mbo-instellingen deel uit van de nieuwe Vereniging Ombudsmannen in het Hoger Onderwijs (VOHO).
“Als vereniging kunnen we contributie heffen bij de instellingen, wat ervoor zorgt dat we nu echt een budget hebben om iets te organiseren”, legt Lies Poesiat, ombudsman van de VU en voorzitter van VOHO, uit. “Denk aan het vragen van een gastspreker of het houden van een congres.”
Meer klachten door leenstelsel
Vandaag kwamen dertien ombudsmannen voor het eerst samen op de VU, waar ze welkom werden geheten door rector Frank van der Duyn Schouten. “Hoewel wij als universiteit nog wel eens menen alle wijsheid in pacht te hebben – en misschien is dat ook wel zo – is het belangrijk om niet alleen verbinding te hebben binnen de universiteit, maar ook tussen de verschillende instellingen. Ik juich dit initiatief van harte toe.”
Daarna kreeg het dertiental de kans om enkele zaken te bespreken met de rector. Zoals de vele klachten die ze binnenkrijgen van studenten en de verwachte toename ervan, nu met het leenstelsel snel afstuderen steeds crucialer wordt. Of het feit dat ombudsmannen in Engeland niet betaald worden door de instellingen, maar door de overheid, wat ze nog onafhankelijker maakt.
Achter gesloten deuren
“Want dat wordt nog wel eens vergeten”, benadrukt Poesiat. “Wij zijn een derde partij die onafhankelijk en onpartijdig naar de problemen moet kijken. We zijn geen belangenbehartiger van het personeel of de studenten.”
Na een halfuur verlaat Van der Duyn Schouten de vergadering en praten de ombudsmannen achter gesloten deur verder. Dan bespreken ze kwesties waar ze vaak tegen aan lopen. “Bijvoorbeeld studenten die vastlopen met hun scriptie. Dan dient de student een klacht in en gaan wij kijken of de klacht terecht is en wat voor de student dan de duur is van hierbij opgelopen vertraging.”
Doorverwezen
Volgens Poesiat weten studenten snel de weg te vinden naar haar kantoor. “Als ze een probleem hebben, worden ze vaak al snel door hun studiebegeleider naar mij doorverwezen. Wanneer je op de site van de VU ‘klacht’ intypt, kom je bovendien direct bij mij uit. Het is belangrijk dat ik zo makkelijk te vinden ben en niet alleen binnen het VU-net, zodat aankomend studenten mij ook al kunnen vinden.”