19 april 2024

Mieke van Zonneveld genomineerd voor VSB Poëzieprijs

Leger behoort tot de beste dichtbundels van het afgelopen jaar. VU-alumnus letterkunde Mieke van Zonneveld (28) maakt met haar eerste bundel Leger kans op de VSB Poëzieprijs 2018. Dat maakte juryvoorzitter Maaike Meijer bekend in het radioprogramma Nooit meer slapen. De andere genomineerden zijn Joost Baars met Binnenplaats, Charlotte van den Broeck met Nachtroer, Marije Langelaar met Vonkt en Tonnus Oosterhoff met Ja Nee.

Beste dichtbundel van voorgaand jaar

De VSB Poëzieprijs is sinds 1992 de belangrijkste prijs voor Nederlandstalige poëzie en bekroont jaarlijks de beste bundel van het voorgaande jaar met een bedrag van 25.000 euro. De uitreiking vindt plaats op 25 januari in Diligentia in Den Haag.
Voor een interview met Van Zonneveld, zie Advalvas, 11 januari 2017.

In 2014 won zij met haar gedicht ‘Nee’ de Turing Gedichtenwedstrijd, en kreeg de grootste geldprijs ter wereld voor een gedicht: 10.000 euro (zie foto).