11:55 politie staat klaar
Voor het VU-hoofdgebouw staat een politiebusje met draaiende motor. Binnen is de anders enthousiaste campushost die iedereen begroet zo’n twintig meter verplaatst. Mensen moeten bij binnenkomst eerst door een haag van beveiligers die naar VU-passen vraagt. Bij de andere ingangen naar het campusplein staan agenten en campushosts. “Waarom is de politie hier, heeft iemand iets strafbaars gedaan?” wil iemand weten. “Ze staan hier preventief”, antwoordt een campushost. “Politie preventief inschakelen hoort bij een fascistisch systeem”, reageert de ander. “Daarvoor moet je niet bij mij zijn”, zegt de campushost.
12:10 drie eisen
De walk-out blijkt geen georganiseerde mars, maar mensen bewegen zich zelf in groepjes langzaam naar het campusplein. Er worden lakens met ‘Free Palestine’ opgehangen, protestborden omhooggehouden, Palestijnse vlaggen aan constructiehekken bevestigd. De organisatie neemt het woord. Ze benadrukken dat het om een vreedzaam protest gaat, en dat vandalisme en wapens niet zijn toegestaan. Ze staan hier met drie eisen: dat de VU haar banden met Israël blootlegt, dat ze die verbreekt en dat VU een open ruimte biedt voor vrijheid van meningsuiting en studenten en medewerkers hierin beschermt. Er worden mondkapjes en flesjes water uitgedeeld. Naast zo’n honderd studenten zijn er ook een tiental medewerkers in hesjes met ‘VU STAFF’ gaan zitten.
12:30 organisatie betreurt aanwezigheid politie
Jedidja Kloems, die de onderhandeling doet vanuit de organisatie van het protest, zegt het jammer te vinden dat de politie klaarstaat. “Er is duidelijk een vertrouwensbreuk ontstaan. Maar we gaan er alles aan doen om de situatie veilig te houden, ongeacht de aanwezigheid van de politie.” Over de vraag of ze zich zelf veilig voelt vandaag, moet ze even nadenken. “Er zijn hier mensen aanwezig wier familie er heel anders over denkt dan zij. Er heerst duidelijk spanning, ook door de aanwezigheid van de politie. Maar ons doel is vreedzaam en goed. We hebben stewards om in te grijpen als mensen toch gaan vandaliseren.” Ze is erg blij met de opkomst, en de steun vanuit docenten. Ook over het gesprek dat ze met een klein groepje studenten met het VU-bestuur had, is ze positief. “Helaas konden ze onze eisen niet inwilligen. Maar ik merkte wel dat ze wat naar ons toe bewogen. Ze gaan studenten bijvoorbeeld meenemen in hun toetsingskader van internationale samenwerkingen. Dat is een stap.”
12:44 teach-ins van start
Er zitten inmiddels zo’n 200 mensen op het plein wanneer de eerste persoon aan de reeks teach-ins begint. Een politicologie-docent benadrukt het verschil in de omgang met Russische instellingen en Israëlische instellingen. Zijn opmerking dat hij voor een tweestatenoplossing is, wordt beantwoord met boegeroep. Hij krijgt de menigte weer mee wanneer hij benadrukt dat hij niet “anti-Israeli” maar “pro human rights” is. Zijn leus “Disclose, divest, we will not stop we will not rest” wordt massaal meegeroepen.
De volgende spreker is verbonden aan de faculteit Religie en Theologie. Ze begint haar geschiedenisles door te vragen wie er nog meer van die faculteit is. Het blijft stil en de menigte lacht. Haar minicollege over Hugo de Groots antisemitisme, waarvan ze moet uitleggen wie hij was, wordt gevolgd door een luide “shame” vanuit het publiek.
13:45 de groep slinkt
Terwijl de teach-ins doorgaan, wordt de groep iets kleiner. Mensen die aan de randen stonden of vanaf daar zaten toe te kijken en af en toe meeklapten, gaan langzaam weer weg. “What do we want?” roept iemand door een megafoon. Het blijft stil. “Ceasefire” roept de megafoon. De aanwezigen zijn duidelijk nog niet bekend met alle leuzen. Politieagenten lopen ondertussen rondjes tussen de aanwezigen, praten hier en daar met de organisatie of de VU-beveiliging. De organisatie roept mensen op niet met de media en de politie te praten. Kort daarna grijpt iemand van de organisatie in wanneer twee politieagenten een demonstrant aanspreken. Zichtbaar geïrriteerd loopt de demonstrant weg, waarna daar omheen “Cops off campus” wordt gescandeerd. Een politieagent loopt naar een vrouw toe die hier ook aan meedoet en zegt lachend “Ik heet Gerald.” “Gerald off campus” roept ze daarna.
14:30 Sinan Çankaya houdt toespraak, pauze volgt
Cultureel antropoloog en VU-docent Sinan Çankaya neemt het woord. “Dit is tenslotte een universiteit, dus laten we het op feiten houden: Israël heeft meer dan 35.000 Palestijnen vermoord, ze zijn de Nakba van 1984 aan het afmaken, dit is een genocide. Maar Nederlandse universiteitsbesturen, ook die van ons, verbergen zich nog steeds achter lege, holle, betekenisloze woorden als empathie, dialoog en neutraliteit.” Ook bevraagt Çankaya, die eerder onderzoek deed naar etnisch profileren bij de politie, de aanwezigheid van de politie op de campus: “Er is geen plek voor hen op een universiteit.” De aanwezigen juichen en gaan door met “cops off campus” roepen.
Daarna lijkt er een pauze te starten. Muziek gaat aan, mensen bewegen wat uiteen, anderen gaan zittend op de grond protestborden maken terwijl Bob Marleys Redemption Song te horen is.
15:10 politie minder zichtbaar aanwezig
Zo’n drie kwartier later is er met een man of 100 nog ongeveer een kwart over van de groep op het hoogtepunt. Er staan nog maar twee politieagenten bij een ingang van de campus, de rest is in het busje gaan zitten dat al sinds de start van de sit-in stationair draait op het plein. De energie is onder de groep die is overgebleven onverminderd hoog, terwijl ze aangespoord door iemand met een megafoon en een keffiyehsjaal door een reeks leuzen heen gaan. “Brick by brick, wall by wall, the occupation has to fall”, “Feminists where are you, when she doesn’t look like you?”
16:12 nieuwe UvA-bezetting
Iemand van de organisatie onderbreekt de leuzen om te melden dat hij door heeft gekregen dat er net op de UvA een nieuwe bezetting is gestart. Waar precies blijft onduidelijk.
16:23 twee minuten stilte en einde sit-in
De organisatie kondigt het einde van de sit-in aan, gevolgd door twee minuten stilte. De politieagenten gaan alvast in hun busje zitten. Na de twee minuten roept iemand op om alles weer mee te nemen en geen afval achter te laten. Spandoeken worden opgerold, mensen praten in groepjes na maar bewegen langzaam van het plein af. Wanneer de politie wegrijdt, wordt er gejoeld.
Iemand die ook bij de bezetting van het Binnengasthuisterrein op de UvA was, houdt zich hier wat meer op de achtergrond. Hij werd voor zijn deelname daar gearresteerd “voor geweldpleging, maar ik heb helemaal geen geweld gebruikt”. Hij ziet dat het er hier anders aan toegaat dan op de UvA. “Maar dat de politie überhaupt op de campus staat, dat is wat er in een dictatuur gebeurt. Het is kwalijk dat de overheid de politie als instrument gebruikt op dit soort plekken. En ze maken weer dezelfde fout om studentenprotesten af te kappen, net als bij de studentenprotesten tegen de Vietnamoorlog. Maar laat ze die fout maar maken, dat stookt het vuur in ons alleen maar meer op. De jongere generatie is echt wakker aan het worden.”
Ad Valvas heeft de VU-woordvoering om een reactie gevraagd, die verwijst door naar een statement op haar site.
Hoe ‘Free Palestine’ er uit zal zien hebben we in 2005 kunnen zien toen Israël zich volledig terugtrok uit Gaza. De Gazanen hadden er toen voor kunnen kiezen om er iets van te maken maar bij de eerste en direct ook laatste vrije democratische verkiezingen kozen ze massaal voor Hamas. Dat nam de macht over en maakte van Gaza de islamitische dictatuur die het vandaag de dag nog steeds is. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat dat in ‘Free Palestine’ anders zal zijn.
Je vraagt je af of al diegenen die nu al weken lopen te demonsteren hier enig besef van hebben.
Klopt helemaal
Here is our right wing Jan. 2005 was the year that George Bush and Condoleezza Rice decided to interfere with the popularity of the PLO. They figured they could break Arafat. They either didn’t see or didn’t want to see that the intrusion of Israel past the awarded border meant Palestinians were struggling to just eat and survive. I ask you, Jan, if your house was taken, your trees bulldozed, your movements limited, your children jailed, who would you vote for? A group that fed you and promised to be for the people? Or the ones taking from you. Be careful what you answer. We just voted in a group that used the same ideology to win over the people in the Netherlands. The Netherlands if for us now. So…. who is really to blame for Hamas? I argue we are. We were the Holocaust perpetrators. We are the ones who took Palestines lands. We are the ones who looked away and didn’t demand human rights or even the land grab of the 60s be returned. And now we are the ones allowing the Geneva Conventions to be violated. We are the guilty, not the protesters. But we never admit guilt. We just point at others and pretend we are just so holy.
Feiten? Het hangt er maar vanaf wie of wat je gelooft.
https://www.tabletmag.com/sections/news/articles/how-gaza-health-ministry-fakes-casualty-numbers
https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/gaza-fatality-data-has-become-completely-unreliable
Nuttige idioten heb je nodig voor elke zaak. In de fact free society is dit alleen maar eenvoudiger geworden.
Btw, using civilians a a human shield (what terrorists really like to do, counting on the weakhearted west) is a war crime and it perfectly plays into their agenda. Hamas leaders don’t care less about death toll (being the bilionairs (UN help funds) in their Qatarian luxurous villas.) The higher the better, as far as they are concerned because good PR. Why not juice the number up? In genuine WC eend fashion (we of wc eend recommend wc eend) they meddle with the figures. Why not double count? Here the students come in.. O neat, the fools help us. In the meanwhile IDF performs exceptionally well in this asymmetric war (Hams en human shields) with the lowest death toll among civilians as they can achieve. (how about that.; mr Putuna?)
Again, pointing at others. What do YOU do about following the Geneva Conventions that YOUR country ratified? What is your responsibility for justice? What would you do if you were in the same situation as the people you hate? Why do YOU hate the people who have the same ideology as you–just directed at a different people?
Teh desert mouse answers: Your country? Guilty by association? Hmm, that kind of generalizing reeks of racism. An ABC in how to lose all credibility.
Except, that is what you are doing to all the innocent civilians of Palestine. You hold them responsible for Hamas, why then are you not responsible for your government’s actions? Why do they have to accept death and murder by starvation, but you are exempt from being responsible for your government providing assistance to the government murdering civilians? Again, I ask, what are you going to do stop YOUR government’s violation of the Geneva Conventions that they ratified? Do you have the right to violate the law? If so, why does Hamas have to follow international law? Your path leads to the downfall of the value of human life. We went there in the 40s. Did we learn our lesson? We are the reason this is happening. We need to stop facilitating murder, and that is why people are protesting. I’m proud of the protesters. If more people had done this in the 1940s we may not have had this trouble now.
“Feminists where are you, when she doesn’t look like you?”
Een hele goede vraag. Westerse feministen spreken zich zelden of nooit uit tegen onderdrukking van vrouwen in andere culturen, zoals islamitische. Dat doen ze om te voorkomen dat ze door types als Addy worden uitgemaakt voor “right wing” of voor racist of islamofoob.
In Gaza hebben vrouwen, net als in de rest van het Midden-Oosten, niet dezelfde rechten en vrijheden als mannen. Ook kun je er maar beter geen homo zijn, laat staan trans.
De enige uitzondering is uitgerekend Israël. Daar hebben vrouwen en mannen dezelfde rechten en vrijheden als hier bij ons en is de acceptatie van de queer gemeenschap vergelijkbaar.
Pinkwashing genocide 👏
🤣🤪 I am a feminist. It isn’t us that you need to worry about. But what about you? Do you masculinists only speak up for other men if they are the same color as you? No? Oh yes, we have another word for that… is it racism, chauvinism, tribalism…all rolled up together = right wing extremism.
QED
Palestine will be Free?
Political Pilgrims. Dit boek uit 1981 staat hier thuis nog steeds tussen al die andere boeken over Amerikaanse geschiedenis die ik decennialang gebruikte voor mijn colleges. Het is geschreven door Paul Hollander en heeft als ondertitel: Western Intellectuals in Search of the Good Society. Ik moet steeds aan dit boek denken als ik enthousiaste activististen de Palestijnse zaak zie bepleiten met de leus From The River to the Sea, Palestine will be Free!
Zij dreigen in dezelfde val te trappen als de Vietnam-demonstranten destijds. Het was namelijk één ding om te protesteren tegen de Amerikaanse oorlogvoering (wat ik ook deed), maar iets anders om vertrouwen te hebben in de idealen van de communisten in Noord- en Zuid-Vietnam. Dat had ik niet, anders dan mijn vrienden in de KEN (Kommunistische Eenheidsbeweging Nederland). U ziet hoop ik de parallel.
De manier waarop Israël de Hamas-terreur aanpakt, is zoals dat heet ‘disproportioneel’, net als die kerstbombardementen op Hanoi in 1972. Maar ik heb zo mijn bedenkingen als het gaat over een ‘vrij’ en ‘democratisch’ Palestina onder Arabische leiding. De credentials van de Arabische wereld zijn wat dat betreft tot op heden allerberoerdst.
Maar onze activistische intellectuelen en studenten hebben nu eenmaal een droom nodig. Eerst was het de Sovjet-Unie, toen het China van Mao, toen Cuba, Vietnam, Nicaragua, de Iraanse revolutie (wie weet nog hoe enthousiast Michel Foucault was over Khomeini?) en dan nu een vrij Palestina.
Wybren Verstegen
oud-docent Amerikaanse geschiedenis aan de VU
Hoewel ik mijn twijfels heb bij de effectiviteit en/ of doelen van de verschillende protesten rondom het conflict (zo ook deze), ben ik blij om te zien dat ze ook op een manier kunnen plaatsvinden die niet direct de staatsrechtelijke kaders overschrijd. Dat pleit voor de demonstranten.