15 mei 2024

‘Laat je definitie voor succes niet door anderen bepalen’

Streven naar succes heeft ook een keerzijde, stelt masterstudent Quintie Mijnals. Ze deelde haar persoonlijke verhaal gedurende het TEDxVUAmsterdam-evenement.

TEDxVU

TEDxVUAmsterdam 2024 werd op 24 april gehouden. Zes inspirerende sprekers deelden een boodschap over het thema ‘Seeking Golden Horizons’. Eén daarvan werd gekozen door middel van een Student Pitch Night, waar studenten konden bewijzen dat zij een boeiende TED-talk kunnen geven.

Je hebt de Student Pitch Night gewonnen en mocht daarom een TEDxVU presentatie houden. Wat was je boodschap?
“Ik wil benadrukken dat de zoektocht naar succes en geluk ons niet altijd gelukkiger maakt. In deze moderne wereld hebben we veel dingen bereikt, en toch kunnen mensen zó ongelukkig zijn. Hoe kan dat? Vanuit mijn eigen ervaring vertel ik hoe ik dat zie. We creëren niet onze eigen definitie voor succes en geluk, maar laten het aan anderen over.”

Kun je wat meer vertellen over je eigen ervaring?
“Ik was als eerste van mijn familie op de universiteit en moest de klok rond werken om het te betalen. Financiële stabiliteit had ik vroeger niet. Ik was zo blij met alles wat ik behaald had, terwijl ik zoveel bezorgde gezichten van vrienden opmerkte. Bij University College Utrecht had ik superintelligente mensen om mij heen, maar toch konden ze zo ontevreden zijn over alles wat ze deden en hadden bereikt.”

Heb je die mensen een beetje kunnen helpen met jouw inzicht?
“Ik probeer ze echt duidelijk te maken wat voor goede dingen ze allemaal hebben gedaan en hoe bevoorrecht ze zijn. Ze zijn min of meer geconditioneerd door hun omgeving dat ze hun best moeten doen. Pas dan zouden ze succesvol of gelukkig zijn. Onze gesprekken hebben volgens mij wel ergens iets kunnen veranderen.”

Hoe voelde het om voor een groot publiek te staan?
“Het was echt een euforisch moment dat ik daar mijn verhaal kon doen. Ik vind het ook niet erg om voor groepen te staan en te presenteren, maar ik had natuurlijk wat gezonde zenuwen.”

Quintie Mijnals (23)

2023-heden
Master Business Administration, VU

2023-heden
Consultant, Trices

Uitwisseling Queen’s University, Canada

2019-2022
Bachelor Economics, Psychology and Neuroscience, University College Utrecht

Onlangs werd er in de Tweede Kamer gedebatteerd over de psychische klachten die bijna de helft van alle wo- en hbo-studenten hebben. Sommige politici willen de prestatiedruk onder studenten verminderen, anderen zijn bang voor een zesjescultuur. Wat vind jij dat er moet veranderen?
“Daar begon ik mijn presentatie ook mee, met de mental health issues en stressproblemen van studenten. De universiteit heeft wel invloed op hoe hard wij onszelf pushen, maar het komt ook neer op je eigen definitie van succes. Daarin hulp krijgen is denk ik het belangrijkst. Juist met die psychische hulp lopen we erg achter, ook vanwege de vele wachtlijsten.”

Hoe voel jij je als je een zes haalt?
“Op University College Utrecht was helemaal geen zesjescultuur. Een A Plus is daar het hoogst en je moest echt geen A minus of een B halen, dat was eigenlijk te laag. Toen kwam ik op de VU – niets tegen de VU hoor – daar trof ik toch wel meer een zesjescultuur. Dat vond ik jammer om te zien omdat ik enthousiast mijn onderwijs heb ervaren en graag goede cijfers haal als beloning op mijn harde werk. Maar ik vind het niet erg om een zes te halen als dat evenredig is met hoeveel energie ik erin heb gestopt. Als het niet evenredig is, baal je natuurlijk. Maar gelukkig gebeurt dat niet meer zo vaak.”

Je boodschap gaat over de keerzijde van ambitie. Zelf heb je een fulltime baan en fulltime studie. Ben je niet bang dat je te veel druk op jezelf uitoefent?
“Ja, dat heb ik ook uitgesproken tijdens mijn TED-talk. De juiste hoeveelheid stress verbetert onze prestaties, weten we uit de psychologie. Maar te veel stress heeft een negatief effect en het is lastig in te schatten waar het keerpunt zit.

“We moeten onszelf vragen blijven stellen. Is de stress het eigenlijk wel waard? Heb ik mijn doel zelf verzonnen, of is het toch door mijn omgeving neergezet? Dat soort vragen helpt mij aan de juiste kant van de lijn te blijven. Soms ga ik er overheen en dan is dat ook weer een leermoment. Ik heb echt niet alle antwoorden en ik maak zelf ook nog genoeg fouten en misstappen. Ik wilde vooral de dialoog openen met mijn speech.”

‘Met de psychische hulp lopen we erg achter, ook vanwege de vele wachtlijsten’