27 juli 2024

Infoborrel voor bètastudenten: ‘Nieuwe plannen voor samenwerking VU/UvA vergen tijd’

Vlak voor kerst viel het besluit: er kwam geen Amsterdam Faculty of Science. De UvA-medezeggenschapsraden stemden tegen de bètafusie tussen VU en UvA. Opwinding, verwarring en onzekerheid waren het gevolg. Gelukkig was daar de kerstvakantie om bij te komen. Inmiddels is het februari en wordt het tijd voor een update over de huidige stand van zaken. Gistermiddag was er daarom een informatieve borrel voor studenten in de Tuinzaal van het Wis- en Natuurkundegebouw. De grote vraag: wat nu?

Gratis drank

‘Gratis drank!’ werd er op Facebook aangekondigd, in de hoop op een hoge opkomst. Het lijkt te helpen: er komen zo’n zestig studenten op de bijeenkomst af. Marie Agahozo (23) is een van de aanwezigen. Ze studeert gezondheid & leven en zit in de faculteitsraad van Aard- en Levenswetenschappen (FALW). “Hier zijn grotendeels mensen uit besturen en faculteitsraden, omdat ze er nou eenmaal bij horen te zijn. Onder de meeste studenten gaat het pas spelen als er echt iets verandert voor hun eigen studie. Ze maken zich vooral druk om praktische zaken, wanneer er een nieuw gebouw komt bijvoorbeeld.”

Alle medezeggenschap

Johan Vermeer, (foto) opleidingsdirecteur van de faculteit Exacte Wetenschappen, neemt het woord: “Tja, de Amsterdam Faculty of Science lijkt alweer heel lang geleden. Die is behoorlijk afgeschoten in december.” Inmiddels is er een brief gekomen van de UvA-medezeggenschap met nadere uitleg. Ze waren niet tegen een samenwerking, maar wel tegen de voorgestelde organisatievorm. Hoe het nu verder gaat, is moeilijk te zeggen. Vermeer:  “We gaan door in die samenwerking, maar er is wel een soort bodem uit nu we niet één faculteit worden. Het vergt tijd om de plannen opnieuw uit te werken. Het is belangrijk dat alle medezeggenschap gehoord wordt.” Na afloop van zijn verhaal worden niet veel vragen gesteld. Wel is er de vraag of er ooit nog één faculteit komt. Dat is nog niet met zekerheid te zeggen, aldus Johan Vermeer:  “Dat zal pas over  een of twee jaar duidelijk zijn.” Intussen is ook Karen Maex binnengekomen. Zij zou decaan worden van de nieuwe faculteit en is nu decaan van de afzonderlijke faculteiten. Vermeer stelt haar tevreden op de hoogte: “Ik heb alles uitgelegd. Iedereen snapt het.”

Ook de aanwezige studenten zijn tevreden. Al zijn het misschien vooral bestuurs- en faculteitraadsleden, maar zij kunnen wel de informatie weer doorgeven aan hun medestudenten. Henk Vink (22), student biomedische wetenschappen en ook lid van de faculteitsraad FALW: “Er is veel onzekerheid en daarom is deze bijeenkomst goed. Er is helder gezegd waar we nu staan.” En dan is het weer tijd voor andere zaken. Gratis bier bijvoorbeeld.