Zodra er iets op de VU gebeurt, zijn de medewerkers van de Studentenbalie vaak al op de hoogte. Monique Gijse en haar collega’s zijn het eerste aanspreekpunt voor alle studenten.
Gijse heeft lange tijd in de reiswereld gewerkt, maar door de pandemie werd ineens 85 procent van haar afdeling ontslagen. “Toen moest ik met mijn vijftig jaar op zoek naar een nieuwe baan.” Na een heleboel sollicitaties kwam ze terecht bij de Studentenbalie. Een mooie uitkomst, want ze werkt graag met studenten en behoudt ook het internationale aspect van haar vorige werk, vanwege de vele buitenlandse studenten.
De VU is geen nieuwe omgeving voor Gijse. Ze is opgegroeid in Amstelveen en had toen vriendinnen die hier studeerden. “Ik ging vroeger weleens naar studentenfeestjes, ook op Uilenstede en in het Bruin Café op de VU.” Nu staat ze de huidige studenten te woord. Aan de balie in het hoofdgebouw, maar ook telefonisch en online.
NS-hartkloppingen
De vragen gaan vaak over praktische zaken, zoals inschrijvingen en collegegeld, maar er zitten ook minder voorspelbare verzoeken tussen. Gijse: “Laatst kregen we een mail van een jongen die in de trein een leuke VU-studente had ontmoet, van wie hij alleen de voornaam en woonplaats wist. Wij hebben haar vervolgens opgezocht en zijn mail aan haar doorgestuurd. Of het wat is geworden, hebben we helaas niet meer gehoord.”
Omdat deze balie zo nauw in contact is met de studentenpopulatie, heeft ze ook een signaleringsfunctie. Technische storingen zijn daar heel snel bekend. En als er bepaalde vragen steeds terugkomen, spelen medewerkers ze door naar diegene die de communicatie kan aanpassen.
Krijg je aan een helpdesk niet vaak boze mensen die hun frustraties op je afreageren? In elk geval niet aan de Studentenbalie, vindt Gijse: “Ik vind studenten echt onwijs aardig! Ze zijn altijd vriendelijk en geduldig. En we kunnen ze eigenlijk wel altijd helpen, waardoor ze niet boos of gefrustreerd zijn.” Toch is niet elk gesprek even leuk. “We krijgen ook ouders die bellen dat hun kind is overleden. Dat vind ik zelf heel verdrietig, maar het moet wel geregeld worden. Wij zijn de eersten van de VU met wie ze in contact komen.”
Lees meer uit deze serie: