2 mei 2024

Screenshot uit het Instagramfilmpje van de VSP.

‘Een beetje frictie in de studentenraad is gezond’

De Vrijmoedige Studentenpartij zorgt nu al voor reuring in de universitaire studentenraad. In een Instagram-filmpje zet de partijleider zich af tegen een advies over loting.

Nu al tekent zich verdeeldheid af binnen de nieuwe universitaire studentenraad. In een filmpje op Instagram neemt Marlon Uljee van de Vrijmoedige Studentenpartij (VSP) die met twee zetels in de USR is vertegenwoordigd, afstand van een advies van de USR over het toelaten van studenten bij populaire studies door middel van loting. Het gaat om psychologie, gezondheid en leven en biomedische wetenschappen.

“Volledige loting betekent dat studenten die hun middelbare school cum laude hebben gehaald, hun plek moeten afstaan aan iemand die het met de hakken over de sloot heeft gehaald, ongemotiveerd is en waarschijnlijk al na twee maanden stopt met de opleiding”, aldus Uljee in het filmpje.

“Het gaat me er niet om spanning of een tweedeling te veroorzaken binnen de USR”, zegt hij aan de telefoon. “Ik wil alleen dat mensen weten hoe de VSP over die loting denkt.”

Slecht geregeld

De USR heeft echter met meerderheid van stemmen tegen een voorstel gestemd van het college van bestuur, het dagelijkse bestuur van de VU, om opleidingen die loting te laten doen. USR-voorzitter Guido Groenescheij wijst er in een reactie onder het Instagram-filmpje op: ‘Hey Kerel, dit klopt niet. We hebben collectief gekozen om NEGATIEF te adviseren. We zijn het dus NIET eens met het voorstel wat op tafel ligt.’

Maar dat maakt Uljee niet uit. “De USR is niet tegen volledige loting op zich, ze maakt alleen bezwaar tegen een aantal details in het voorstel.”

Groenescheij bevestigt dit: “Een aantal dingen vinden wij slecht geregeld. Bij psychologie word je bijvoorbeeld uitgesloten van de loting als je niet aan een matchingsdag meedoet, waarop gekeken wordt hoe goed de studie bij je past. Maar wat als je niet naar die matching kunt komen, bijvoorbeeld omdat je een begrafenis hebt?”

Bijlessen betalen

Loting betekent volgens Groenescheij ook niet dat excellente studenten het afleggen tegen ongemotiveerde middenmoters, zoals Uljee stelt. “Het is een veel complexere discussie. Dat je een matige of gemiddelde cijferlijst hebt, wil niet zeggen dat je ongemotiveerd bent of geen talent hebt. Niet iedereen studeert onder dezelfde omstandigheden of kan bijlessen betalen om zo hoog mogelijke cijfers te scoren. Sommigen moeten werken naast school, wat ook kan wijzen op hun enorme gemotiveerdheid. Talent blijkt niet alleen uit hoge cijfers. Door alleen dáárnaar te kijken, loop je het risico allerlei andere types excellentie uit te sluiten.”

“Niet iedereen die hoge cijfers haalt, dankt dat aan bijlessen”, brengt Uljee daar tegenin. “Bovendien kunnen lagere cijfers doordat je geen bijlessen hebt gehad, prima worden gecompenseerd met een toelatingstoets.” Hij is niet per se tegen loting, wel tegen volledige loting. “Maar een loting in combinatie met een toelatingsexamen zou kunnen werken.”

Alternatief rechts geluid

Groenescheij is niet heel erg ingenomen met Uljees actie. “Toen we er in USR-verband over discussieerden, was hij niet zo vocaal als in dat filmpje. Hij heeft toen één opmerking gemaakt.” Uljee bestrijdt dit en zegt meer opmerkingen te hebben gemaakt.

Uljee vindt dat een beetje frictie binnen de USR gezond is. Dat filmpje laat volgens hem zien dat de neuzen in de USR niet altijd dezelfde kant opstaan. Het dient ook de zichtbaarheid van zijn partij. “Zo kan iedereen zien waar we precies mee bezig zijn.” De VSP brengt een alternatief rechts geluid in de USR, waarin over het algemeen progressieve studenten zitten. Uljee houdt het zelf op “een ander geluid”.

Hij beseft dat de USR een medezeggenschapsorgaan is en niet de Tweede Kamer. “Maar discussie is gezond, en dit kan ook helpen de USR als geheel zichtbaarder te maken.”