19 april 2024

Marc Lamain speecht tijdens de borrel

‘De universiteit is van de studenten’

Onderwijs is de kerntaak van de universiteit. Daarom moeten studenten centraal staan. Dat zei de nieuwe voorzitter van de universitaire studentenraad Marc Lamain gisteren bij de constitutieborrel van de nieuwe raad.

En met dat onderwijs gaat het volgens hem niet altijd even goed. “Steeds meer studenten hebben moeite de eindstreep te halen en sommigen lijden echt aan een burn-out.” Hij pleit dan ook voor meer studiebegeleiding.

De raad presenteerde hun beleidsplan. Daarin staat de zelfontplooiing van studenten centraal. Dat hoeft niet alleen binnen het onderwijsprogramma, want de campus biedt volgens Lamain kansen te over. Kansen die studenten vooral zelf moeten grijpen, door bijvoorbeeld een echt studentencafé te beginnen. De USR wil er dit jaar ook echt werk van maken dat er meer banen voor studenten op de campus komen.

Nieuwe stropdas

De nieuwe raadsleden zaten keurig in pak, de heren dan. De dames in een net zwart jurkje. Met een speldje van de VU-Griffioen erop. Van het college van bestuur hadden de raadsleden een VU-stropdas c.q. sjaaltje cadeau gekregen. Ook veel leden van facultaire studentenraden die bij de borrel aanwezig waren, hadden zich in nieuw pak/jurkje gestoken. Zo keurig netjes ziet zelfs het Binnenhof er zelden uit.

Collegevoorzitter Jaap Winter, die de nieuwe raadsleden even toesprak, viel dan ook een beetje uit de toon zonder stropdas.

Samen beleid maken

Maar zijn woorden sloten goed aan bij wat Lamain had gezegd. “Deze universiteit is ook van de studenten. Jullie moeten de rol spelen van mede-eigenaar.” Hij hoopt dat de studentenraad erg kritisch naar het bestuur zal kijken het komend jaar. Maar eigenlijk wil hij naar een ander model waarbij bestuur en medezeggenschap geen tegenspelers zijn, maar echt samen de toekomst van de universiteit vormgeven. “Nu werkt het meestal zo dat het bestuur met een plan komt waar de medezeggenschap iets over zegt, maar beleid zou je van het begin af aan samen moeten maken”, sprak Winter.

Hoe dat moet, weet de collegevoorzitter ook nog niet precies, maar hij zal het niet meer meemaken. Per 1 december vertrekt Winter als bestuurder om zich weer helemaal aan de wetenschap te wijden.

In de nieuwe Advalvas staat een interview met Marc Lamain.