20 mei 2024

De bestuurders gaan bloggen (maar nog niet discussiëren)

Het college van bestuur wil beter en moderner communiceren over wat er in de VU gebeurt. Daarom gaan de bestuurders (niet alleen het college, ook de directeuren en decanen) voortaan bloggen in het vernieuwde VU-zine dat alle medewerkers wekelijks krijgen.

Frans Snijders, directeur International Office, doet de aftrap met een gedurfd schot. Als we het belangrijk vinden dat studenten actief meedoen in de colleges, moeten we hun inbreng ook cijfermatig belonen, betoogt hij. En dat, suggereert hij, zou kunnen betekenen dat de volgzame, Aziatische student,  die hard leert voor tentamens maar tijdens colleges zijn mond niet opendoet, hier niet meer zo makkelijk negens haalt…
Wat een fijne manier om de discussie over het onderwijs binnen de VU aan te wakkeren. Niet mee eens? Kom er maar in! zou je zeggen. Maar helaas: de blog heeft geen reactiemogelijkheid.

Wie volgt?

Snijders’ blog maakt nieuwsgierig naar meer. Het zou mooi zijn als het niet bij stukjes  van bestuurders blijft, maar als ook andere sleutelfiguren (de medezeggenschap? projectleiders? ) in VU-zine hun hete hangijzers aan hun collega’s kunnen voorleggen.

Alleen in het Nederlands

Dat VU-zine verschijnt trouwens in het Nederlands, en internationaliseringsman Snijders besluit zijn blog dan ook met de pittige conclusie: ‘Ik geloof niet dat het onze internationale medewerkers aanzet tot studie van het Nederlands als onze zine’s in het Nederlands verschijnen, maar eerder tot reflecties over de vraag of we hier wel met een internationale universiteit te maken hebben.’

VU-zine gemist? De blogs zijn terug te lezen op VUnet.