15 mei 2024

Screenshot uit infotainmentfilmpje 'Circle of Life' van Marius Rietdijk

Complimentenprofessor Rietdijk nieuwe voorzitter OR

De ondernemingsraad heeft weer een wetenschapper als voorzitter: universitair hoofddocent Marius Rietdijk.

Complimentenprofessor’ Marius Rietdijk is de nieuwe voorzitter van de nieuwe ondernemingsraad. Eerder vandaag is hij gekozen tijdens een besloten gedeelte van de eerste vergadering van de OR in het nieuwe collegejaar.

De OR had in maart dit jaar verkiezingen. Toenmalig voorzitter Henk Olijhoek was niet meer verkiesbaar en nam afgelopen zomer afscheid als voorzitter. Hij is dat zes jaar geweest. Volgend jaar gaat hij met pensioen.

De nieuwe OR kon vandaag kiezen uit vier leden die zich kandidaat hadden gesteld: Trudie van Kampen, Inge Westerlaken, Rick Vermunt en Marius Rietdijk. Samen met Van Kampen en Westerlaken vormt Rietdijk nu het dagelijkse bestuur van de OR.

Rietdijk is universitair hoofddocent Management & Organization aan de School of Business and Economics en wetenschappelijk hoofd van het Aubrey Daniels Research Institute for Behavior Analysis (ADRIBA). Enige jaren geleden maakte hij naam in de media als ‘complimentenprofessor’. Zijn theorie is dat complimenten geven het beste middel is om gedrag te veranderen.

Met Rietdijk is er weer een wetenschapper voorzitter van de ondernemingsraad, die sinds de verkiezingen ook weer voor de helft uit wetenschappers bestaat. Lange tijd domineerden vooral ondersteunende medewerkers de OR.