8 mei 2024

Bètawetenschappers UvA kwaad op eigen bestuur

Het afblazen van de samenwerkingsplannen van de bètawetenschappers van de VU en de UvA leidde niet alleen op de VU tot grote teleurstelling. Vijftig medewerkers van de UvA stuurden afgelopen week een brief aan hun college van bestuur, waarin zij schrijven ‘extreem teleurgesteld’ te zijn in de gang van zaken.

De wetenschappers hebben weinig vertrouwen meer in een college van bestuur dat dergelijke beslissingen neemt, concludeert Folia op zijn site. En inderdaad liegt de formulering in de brief er niet om.

‘Embarrassing’

We find it embarrassing that in our university strategically critical and visionary projects, which not only have broad support but are also practically achievable, repeatedly fall short of coming to fruition, stumbling at the highest levels of decision making, after great effort by many staff members. This is not acceptable to us, and great harm has already been done to our working relations with our colleagues at SRON and the VU’, schrijven de wetenschappers.

Reputatieschade

Het mislukken van de samenwerking schaadt hun reputatie als geloofwaardige samenwerkingspartner, ook internationaal, stellen de wetenschappers. En dat terwijl ze in hun vakgebieden (de brief is voornamelijk ondertekend door natuurkundigen en sterrenkundigen) volledig afhankelijk zijn van samenwerking.

The staff and students in Physics and Astronomy simply deserve better’, is de conclusie van de brief. Tot slot roepen de UvA-wetenschappers hun bestuur op om met spoed te onderzoeken hoe ze de natuurkundigen van de VU alsnog op het Science Park kunnen huisvesten en hoe ze kunnen voorkomen dat SRON (Stichting Ruimte Onderzoek) zich elders gaat vestigen.