20 mei 2024

Bètasamenwerking loopt weer stuk op medezeggenschap UvA

De medezeggenschap van de UvA heeft afgelopen vrijdag niet ingestemd met de begroting voor de verhuisplannen van de bèta’s. Dat betekent concreet dat de samenwerkingsplannen van de bèta’s van de UvA en de VU niet door kunnen gaan zoals gepland.

De gezamenlijke vergadering, waarin de studentenraad en de medezeggenschapsraad zitten, vindt de verknoping van de verschillende verhuisplannen te risicovol, meldt studentenraadvoorzitter Alex Tess Rutten op de site van Folia. De informatici van de UvA zouden het eerst naar de VU-campus komen, daarna zouden bètawetenschappers van de VU naar het Science Park gaan.

Overigens zitten er al VU-studenten op het Science Park, al sinds een aantal jaren krijgen studenten natuur- en scheikunde van de VU en de UvA daar gezamenlijk onderwijs.

Geen weg terug

“Als in dat proces iets fout gaat zitten onze opleidingen daar zonder dat ze eventueel terug kunnen komen omdat de plekken die ze op Science Park gebruiken zijn ingenomen door andere opleidingen”, zegt Rutten. Voor de verhuisplannen was een begroting van twintig miljoen gereserveerd. Het is deze begroting waarmee de medezeggenschap niet heeft ingestemd. De meerderheid van de leden van de medezeggenschapsraad van de UvA waren voor de fusie, maar de studentenraad was tegen, waardoor er uiteindelijk een meerderheid van de gezamenlijke vergadering tegen was.

De medezeggenschap van de UvA veegde al eerder samenwerkingsplannen van de bèta’s van tafel: in 2013 ging een geplande bètafusie op het laatste nippertje niet door, omdat het plan toen ook werd weggestemd door de gezamenlijke vergadering van de UvA.

Blijf onze site volgen, later vandaag volgt een reactie van bètadecaan Guus Schreiber.