27 juli 2024

Actie tegen sluiting Café Uilenstede

Reorganisatie aan de VU? Hervorming van het onderwijs? Nee, waar studenten echt boos van worden, is de dreigende sluiting van Café Uilenstede. Na een bericht waarin Advalvas schreef dat verhuurder Duwo het contract van het café in de zomer opzegt, richtten vaste bezoekers een speciale Facebook-pagina op. Bijna driehonderd mensen hebben inmiddels de petitie tegen de sluiting van het café getekend.

Tot grote verbazing van Duwo-voorlichter Marja Weverling: “De plannen voor de afbraak van het gebouw zijn al meer dan twee jaar bekend.” Bij inspraakavonden en klankbordgroepen van de gemeente kwamen nooit meer dan een ‘handjevol’ studenten opdagen. “Een online petitie invullen is makkelijk, maar al die mensen zien we hier niet in het café zitten. Het loopt niet bepaald storm.”

Omdat Uilenstede onder de aanvliegroute van Schiphol ligt, mogen er geen extra woningen gebouwd worden. Nu er een aantal nieuwe panden neergezet zijn, moeten andere gebouwen afgebroken worden. Ook dat van Café Uilenstede. “Dat is ook wel nodig”, vindt Weverling, “we zijn één van de grootste campussen in Europa, maar hebben de uitstraling van een 55-plusserswijk in Amstelveen. Je kunt niet met droge ogen zeggen dat we een spannend centrum hebben. Daar willen we iets moois van maken.”

Maar waar moeten al die studenten nu hun tosti halen en biertje drinken? “In augustus, als de nieuwe studenten komen, komt er een vervangend café.” De boosheid over het verdwijnen van het oude café snapt ze trouwens wel. “Mensen hebben daar een leuke tijd gehad, vrienden gemaakt en vaak aan de bar gezeten. Daar zijn ze sentimenteel over. Als zo’n oude situatie verandert, vinden ze dat niet leuk.”