13 juli 2024

Smullen voor Syrië, niet voor Eurest

Nu te koop in het hoofdgebouw (campusingang, bij de spoelkeuken): de lekkerste koekjes en gebakjes. Gemaakt door geneeskundestudenten, dus met de hygiëne zal het wel goed zitten.

De Internationale vereniging van medische studenten (IFMSA) wil in het hele land geld ophalen voor slachtoffers van het geweld in Syrië. De opbrengst gaat naar het Rode Kruis.

Eurest bang voor concurrentie

Op de VU had dat nog wel wat voeten in de aarde, vertelt derdejaars geneeskunde Ella Mazor (rechts op de foto), die voorzitter is van de werkgroep mensenrechten & vluchtelingen van IFMSA-VUmc. In hun eigen faculteit waren de studenten met hun koekjes helemaal niet welkom, omdat cateraar Eurest de concurrentie met de medische koekenbakkers niet aandurfde.

Voor de hal van het hoofdgebouw was aanvankelijk wel een vergunning, maar de studenten zijn er toch weggestuurd – er stonden al erg veel andere clubjes te flyeren. Uiteindelijk kregen de aanstaande artsen een plek bij de campusingang – maar tussen 12 en 14 moesten ze even verdwijnen, anders zou Eurest naar eigen zeggen echt te veel inkomsten mislopen. Oorlogsgeweld is natuurlijk verschrikkelijk, maar een restaurant runnen is kennelijk ook nog niet zo makkelijk.

Tot 18 uur vandaag kun je nog je slag slaan – de chocoladekoekjes zijn erg lekker, kunnen we uit eigen ervaring vertellen. Hadden we de gembervariant ook maar meegenomen…