22 juli 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Kamervragen over bètaconvenant + UPDATE: reactie cvb VU

Hoe verhoudt het bètaconvenant zich tot de Amsterdam Faculty of Science? Dat wil SP-kamerlid Jasper van Dijk weten van de onderwijsminister. Hij stelde tien Kamervragen, die Folia publiceerde op zijn website.

Geen goede beurt

In het bètaconvenant maken de VU en UvA afspraken over de clustering van de bètadisciplines. Omdat vorig jaar de Amsterdam Faculty of Science door de medezeggenschapsorganen van de UvA werd afgewezen, wil Jasper van Dijk weten hoe het nou precies zit. Hij vraagt zich af of het convenant daar wel mee strookt. Hij vindt ook dat de bestuurders van de beide universiteiten ‘geen goede beurt maken nu het plan via een website is uitgelekt, in plaats van dat het de uitkomst zou zijn van een open en transparant overleg met de medezeggenschap en andere betrokkenen’.

Uitgelekt

Of de documenten echt zijn uitgelekt en de medezeggenschap niet in de plannen is gekend, daarover is enige onduidelijkheid. Verschillende medezeggenschapsorganen aan de VU, waaronder de studentenraad van de faculteit Exacte Wetenschappen en de ondernemingsraad, laten weten dat ze al lang wisten van de plannen.

Update

Jaap Winter, bestuursvoorzitter van de VU, laat in een reactie weten dat de bestuurders ‘nooit stiekem gedaan hebben en slechts uitvoeren wat ze al eerder hebben aangekondigd.’ Volgens Winter sluiten de afspraken ‘volledig aan bij wat wij in december met onze medezeggenschap hebben besproken en waarvoor onze medezeggenschap instemming heeft verleend.’