19 juli 2024

Vrienden van Palestina en Israël doen aangifte tegen elkaar

Na afloop van de bijeenkomst van de Studenten voor Rechtvaardigheid in Palestina (SRP), die verboden was op de VU en daarom werd gehouden in het Nelson Mandela Centrum, is de journalist Kevin P. Roberson meegenomen door de politie omdat hij twee Joodse jongens en activist Yernaz Ramautarsing, bekend van de Facebook-pagina ‘Linkse indoctrinatie op mijn universiteit’, zou hebben bedreigd.

Wat er is gezegd, wordt uit de berichtgeving her en der niet duidelijk, alleen dat er bedreigd ‘zou’ zijn. Ramautarsing heeft zelf niets gehoord, maar hem was verteld dat er iets gezegd zou zijn in de trant van “Ik ga jullie opsporen en afmaken.”

Psychologische oorlogsvoering

Sarah Bekkali van de SRP denkt dat het weer een opzetje is om de club in diskrediet te brengen. ”Het is een nare manier van psychologische oorlogsvoering, ik word er heel erg moe van.”

De bijeenkomst is volgens haar, en ook volgens verschillende media die aanwezig waren, zonder problemen verlopen. “We hebben nog speciaal mensen aangesteld voor de beveiliging.” De politie is gearriveerd toen zij al naar huis was.

“Roberson is alweer vrijgelaten, hij zegt dat hij nu zelf aangifte wil doen”, aldus Bekkali.

Valse aantijging

Thomas van Beersum van de SRP was wel bij de arrestatie. “Het is een valse aantijging van twee jongens waarvan er één eerder al op de VU een meisje lastigviel omdat ze stond te flyeren. Daar zijn foto’s van gemaakt en daar is het laatste ook nog niet over gezegd.”

De jongen die een meisje zou hebben lastiggevallen is een VU-student die anoniem wil blijven. “Ik heb dat meisje alleen aangesproken. Dat is toch niet zo gek, als je midden in een zaal folders gaat staan uitdelen? Als dat al lastigvallen is…”

De student weet wie degene is, die aangifte tegen Roberson heeft gedaan, maar hij wil er niets over kwijt. “Mij lijkt ’t het beste als de politie dit afhandelt.”

Antisemitisme op mijn universiteit

Op Facebook is een pagina aangemaakt met de titel ‘Antisemitisme op mijn universiteit’. ‘De directe aanleiding voor het aanmaken van deze pagina was de manifestatie “VU Israël-vrij!”’, schrijft de eigenaar van de pagina, die kennelijk ook aan de VU studeert.

Update: “Na afloop van het debat liep ik naar één van de sprekers toe en werd toen aangesproken door iemand anders”, vertelt Kevin P. Roberson, verslaggever voor onder meer Voorbeeld Allochtoon. “Ik zei tegen hem: ‘If you want to argue, you picked the right one.’ Hij pakte me toen bij mijn polsen, ik zei dat hij moest loslaten, toen liep hij weg. Later werd ik door de politie aangehouden en die vertelde me dat ik werd beschuldigd van bedreiging met de dood.”

Roberson is vandaag bij de politie geweest om aangifte te doen van vasle aangifte. “Ik werd weggestuurd omdat de politie te druk was. We hebben afgesproken de aangifte telefonisch te doen.”