16 juli 2024

VU-alumnus Özcan Akyol schrijft tweede roman

Turis, het tweede boek van oud-VU-student Özcan Akyol (1984), gaat over een gezinsstrijd in een arbeiderswijk van Deventer. De jongste zoon besluit zijn moeder te hulp te schieten door in Turkije op zoek te gaan naar de gangen van zijn vader (Turis) in het verleden. Het is bijzonder dat hij de onderklasse in Nederland een stem geeft.

Knallende entree

Vier jaar geleden stopte hij met zijn studie Nederlands aan de VU omdat hij het te druk kreeg als literaire sensatie van Nederland. Met zijn debuutroman Eus maakte hij een knallende entree in de Nederlandse letteren. Lees het interview met hem in Advalvas van 14 november 2012.

Özcan Akyol, Turis, Uitgeverij Prometheus, 317 pagina’s, € 19,95.