19 juli 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Kunnen Uilensteders de Amstelveense politiek bepalen?

‘Uilenstede heeft maar liefst 3.400 bewoners en daarmee hebben wij gezamenlijk een grote invloed op de uitkomst van de gemeenteraadsverkiezingen’, schrijft de Vereniging Bewoners Uilenstede bij wijze van aankondiging van haar verkiezingsdebat vanavond. Maar hebben Uilensteders echt invloed op de zetels in de Amstelveense gemeenteraad?

Eerst de cijfers. Met 3.400 bewoners vormt de Uilenstede-populatie ongeveer vijf procent van de gehele Amstelveense stemgerechtigde bevolking (ervan uitgaande dat zo’n beetje alle Uilensteders stemgerechtigd zijn). Bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen ging ongeveer de helft van Amstelveen stemmen, dus als dat nu weer zo is en alle bewoners van Uilenstede gaan stemmen, dan vormen ze een tiende van het aantal stemmers.

Dag droom

Dat lijkt best veel, maar politicoloog en oprichter van het Kieskompas André Krouwel slaat de droom direct aan diggelen. “Alleen als je al die studenten zover krijgt om op dezelfde partij of persoon te stemmen, maak je een kans. Anders is hun invloed even groot als die van elke andere burger.”

De meeste invloed zouden Uilensteders volgens Krouwel hebben als ze een eigen partij oprichten, met andere ideeën dan de bestaande partijen. “Al als je één persoon in de gemeenteraad krijgt, heb je invloed. Dan moeten ze naar je luisteren.” Zoals in Utrecht, waar al jaren een studentenpartij in de gemeenteraad zit.

Rechtse jongeren

Of studenten de verdeling van het aantal zetels in Amstelveen drastisch zouden veranderen, is ook nog maar de vraag. De VVD heeft er 9 zetels, D66 8 en GroenLinks 4. “Jongeren stemmen steeds rechtser, blijkt uit ons onderzoek”, aldus Krouwel. “En onder hoogopgeleiden is de trend dat ze progressief stemmen. Ik gok dat de VVD in Amstelveen niet een heel conservatieve partij is.”

In het stemhokje openbaart zich een generatiekloof signaleert Krouwel. “Jonge mensen denken anders. De traditionele politieke verdeling van links-progressief en rechts-conservatief verandert bij elke verkiezing meer. Er komt steeds meer steun voor rechts-progressieve partijen als D66 en voor links-conservatieven, zoals de ChristenUnie en Denk. Beide hollen de traditionele linkse partijen uit.”