19 juli 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Zetelzoekers: ‘Weg met die Zuidas-Tesla’s op Uilenstede!’

Masterstudent Economics Ties Eigenhuis (22) is kandidaat-raadslid voor het CDA in Amstelveen.  ‘Het is raar om je niet te verdiepen in de gemeente waar je woont.’

De vader van Ties Eigenhuis (22) is predikant. Zelf studeert hij Economics. “Maar niet om straks op de Zuidas te werken”, zegt hij. “Ik ben geïnteresseerd in de wetenschap erachter, bijvoorbeeld achter klimaateconomie. Als je de speltheorie toepast op het Parijsakkoord, de internationale afspraken om onder andere de CO2-uitstoot te verkleinen, zie je dat het uiteindelijke effect van die maatregelen best klein is.”

Eigenhuis woont in Amstelveen, op Uilenstede. Hij is er niet geboren, want hij komt oorspronkelijk uit Kampen, maar hij vindt het “raar als je je niet verdiept in de gemeente waar je woont”.

Tegenwicht

“Het eerste jaar in Amstelveen was ik vooral gericht op de VU en Amsterdam”, aldus Eigenhuis, “maar geleidelijk raakte ik meer betrokken bij Amstelveen.” Zo werd hij er ook politiek actief, voor het CDA, waarvan hij lid is sinds zijn achttiende. “Ik kom uit een CDA-nest, mijn opa was een volbloed ARP’er (de Antirevolutionaire Partij is één van de voorlopers van het CDA – PB).”

Hij werd burgerraadslid, dan zit je niet in de gemeenteraad, maar vergader je namens je partij wel mee in commissies. Eigenhuis zit in de commissie Burgers & Samenleving, hij is woordvoerder Onderwijs en Sport. Nu staat hij op de vijfde plaats van de kieslijst van het Amstelveense CDA. De partij heeft nu drie zetels in de gemeenteraad, “dus er is werk aan de winkel”, zegt Eigenhuis. “Amstelveen is een liberale, rijke gemeente van welgestelde mensen, waar vooral de VVD en D66 het voor het zeggen hebben.”

Daar mag best wat tegenwicht voor komen. Het CDA mikt meer op de middeninkomens. “Zeker aan het woningaanbod zie je dat daar niet veel aandacht voor is: sociale huur en dure woningen, daartussen zit niks.”

Parkeertoerisme

Voor jonge starters is ook niks. “Ik las in de krant over een jongen van 30 met een baan die nog steeds bij zijn ouders moet wonen. Zelf heb ik ook weinig mogelijkheden in Amstelveen als ik ben afgestudeerd.”

Daar wil Eigenhuis zich dus voor gaan inzetten. Speciale aandacht heeft hij ook voor de levensomstandigheden op Uilenstede. “Ik ben geen voorstander van de groei van Schiphol. Nu al gaan er veel te veel vluchten over Uilenstede heen. Slecht voor de luchtkwaliteit en voor de veiligheid. Bovendien kun je hier de ramen blijven lappen.”

Een doorn in zijn oog is wat hij noemt het “parkeertoerisme bij Uilenstede. “Je ziet hier dure Tesla’s staan die dus echt niet van de studenten zijn die hier wonen.” Aanpakken dus, dat wildparkeren. Je Tesla zet je maar in de parkeergarage op de Zuidas.

Dit is het tiende en laatste deel van een serie over VU-studenten die zich kandidaat stellen voor de gemeenteraadsverkiezingen, vandaag: Zetelzoekers. Zie ook de voorlaatste Advalvas.