VU-bachelorstudent geneeskunde Sheeney Magdalena (19) maakte samen met vier groepsgenoten een podcast. Daarin bespreken ze onder meer de ethische bezwaren van het implanteren van AI-chips bij mensen met een psychische stoornis.
Jullie werkten aan een opdracht voor het vak ‘wicked challenges in health’ aan de UvA. Hoe kwamen jullie nou op het idee van een podcast?
“We moesten een wicked challenge onderzoeken en daar eventueel ook een oplossing voor zoeken; hoe we dat deden mochten we helemaal zelf bepalen. Uit ons onderzoek bleek dat er best een kloof zit tussen de kennis van de verschillende partijen in de gezondheidszorg als het gaat om de toepassing van artifical intelligence. Daarom leek het ons leuk om met een zelfgemaakte podcast hierover meer bewustzijn te creëren. Veel mensen luisteren sowieso al naar podcasts en het is ook een heel toegankelijk medium.”
Sheeney Magdalena (VU-bachelor geneeskunde) werkte daarvoor samen met Antoine Gout (UvA-bachelor geneeskunde), Jorn Amatdoelrasit (VU-bachelor artificial intelligence), Josef Atay (Acta-bachelor tandheelkunde) en Silke de Bree (UvA-bachelor business administration).
Jullie podcast gaat dus over de ‘wicked challenges: artificial intelligence in de gezondheidszorg’. Waaraan moet ik dan precies denken?
“Wicked challenges zijn problemen waarvoor niet één oplossing is. Dit kan komen doordat er bijvoorbeeld veel verschillende partijen bij betrokken zijn, of omdat het niet meteen duidelijk is of een voorgestelde oplossing wel werkt. Vanuit het vak kregen we weinig info en de info die we zelf vonden, was heel tegenstrijdig. Een toepassing van AI in de gezondheidszorg is bijvoorbeeld chips die geïmplanteerd kunnen worden bij mensen met een psychische stoornis. Dit levert allerlei ethische vragen en bezwaren op, die we bespreken in de podcast. Zo hebben we bijvoorbeeld een neurochirurg gesproken over het dilemma of een AI-chip gebruikt zou kunnen worden om mensen slimmer te maken. De maatschappij wordt steeds sneller, en mensen met een zeer laag IQ hebben wellicht steeds meer moeite dat bij te benen, zou je die zo kunnen helpen? Maar waar ligt dan de grens? Dat soort vragen hebben we geprobeerd te onderzoeken.”
Is dat eigenlijk moeilijk, een podcast maken?
“Onze begeleider vond in eerste instantie dat we te veel hooi op onze vork hadden genomen, ook doordat we er nog een wetenschappelijke paper bij hebben geschreven, maar uiteindelijk is het ons toch gelukt. De grootste uitdaging bij de podcast was hoe je het interessant houdt voor de luisteraar. We hebben bijvoorbeeld ook patiënten geïnterviewd om te kijken wat voor vragen bij hun spelen en die hebben we vervolgens weer gesteld aan de experts. Een podcast opnemen is heel anders dan een gesprek of spreekbeurt, je moet van tevoren beslissen wat je wilt bespreken en wat niet, wat voor vragen ga je stellen en welke taal gebruik je zodat mensen willen blijven luisteren? Maar ook de technische kant was best een uitdaging: we hadden speciaal een microfoon gekocht voor de gesprekken, maar vanwege corona moesten sommige interviews via Zoom en de geluidskwaliteit is dan niet fantastisch. En Spotify stelt eisen aan de grootte van het materiaal dat je opstuurt.”
Wat hebben de andere groepen gemaakt?
“Die bouwden onder meer een Instagram-pagina en een website, wij waren de enigen met een podcast. Ik raad het zeker iedereen aan. We hebben er veel van geleerd en het was ook erg leuk om te doen.”
Welk cijfer hebben jullie gekregen?
“Een 8!”