Weg met Zwarte Piet!

NIEUWS

Debat  27 november 2012

Weg met Zwarte Piet!

reacties 10

Zwarte Piet, dat kan dus echt niet meer. Het is een racistische traditie en we zetten ons er internationaal mee voor gek.

Dat zeggen wij niet, dat zeggen antropoloog Rhoda Woets, antropologiestudent Mitchell Esajas, tevens mede-oprichter van het New Urban Collective en zijn studiegenoot Saïda in de nieuwe Advalvas.

Zwarte onderdaan

Op veldwerk in Ghana was Woets bij een Sinterklaasfeestje van de Nederlandse gemeenschap in dat land. Er waren Zwarte Pieten bij en Woets schaamde zich tegenover de Ghanezen, die dat bizarre tafereeltje gadesloegen.

“Overal ter wereld is het verboden om karikaturen af te beelden van het vrolijke nikkertje, of hij nou blackface heet of Golliwog, maar in Nederland is hij juist elk jaar een maand lang alomtegenwoordig. Is dat niet de wereld op zijn kop?”, vraagt Woets zich af.

Racistisch feest

Esajas wilde als kind zijn schoentje zetten, net als de andere kinderen in zijn klas, maar daar wilde zijn moeder niets van weten. “Wij doen niet mee aan dat racistische feest”, zei ze.

Pas toen werd Esajas zich bewust van de beladenheid van Zwarte Piet. “Die symboliseert de zwarte onderdaan van de superieure, witte, koloniale meester.”

Saïda begon er over na te denken toen ze bij de bakker door een kind werd aangezien voor Zwarte Piet. Ze is getrouwd met een Amerikaan, die kan al helemaal niet uit over de Zwarte Piet-traditie. “Een boot vol Zwarte Pieten bij de Sinterklaasintocht, hij kon zijn ogen gewoon niet geloven, toen hij dat zag.”

Fossiel uit minder verlichte tijden

Studente communicatiewetenschappen Britta Brugman vindt het jammer dat “een kinderfeest zo wordt overschaduwd door die Zwarte Piet-discussie”. Ze schreef er een artikel over in het komende nummer van Essay, het blad van de faculteit der Sociale Wetenschappen. Brugman hoopt dat Zwarte Piet behouden blijft. We moeten er gewoon niet zo mee te koop lopen in het buitenland.

Wat vindt u? Moet Zwarte Piet onderdeel blijven van onze mooie Hollandsche traditie of is Zwarte Piet, onder invloed van de snel veranderende, globale context, een fossiel geworden uit andere, minder verlichte tijden? Lees de nieuwe Advalvas en discussieer mee in de redactieruimte hieronder.

Alleen Maar Nette Mensen

Morgen wordt er gedebatteerd over Zwarte Piet, en over de film Alleen Maar Nette Mensen, tijdens een bijeenkomst in de Agorazaal van het New Urban Collective in het VU-hoofdgebouw, met socioloog Jan Dirk de Jong, Astrid Elburg en dichter en activist Kno’ledge Cesar als sprekers.

U kunt zich niet meer aanmelden want de bijeenkomst is al helemaal volgeboekt.

Peter Breedveld
BEELD: Brett Russel
hits 5984

{ Lees de 10 reacties }

Ik vind het zo jammer dat het sinterklaasfeest tegenwoordig zo wordt overschaduwd door dit soort discussies. Ik ken persoonlijk niemand die bij zwarte piet aan racisme denkt en ik heb dat zelf ook nooit gedaan. Ik snap dat dat wel de oorsprong is van Zwarte Piet, maar die link is voor de meesten inmiddels verdwenen. Ik denk dat je juist door deze discussie te voeren die link te veel aandacht geeft en dus min of meer je eigen probleem creëert. Ik denk dat de meeste kinderen tegenwoordig denken dat Zwarte Piet zwart is van de schoorsteen of er uberhaupt niet over nadenken. Dat is ook wat ik als kind altijd dacht, en dat lijkt me prima. Daarnaast denk ik dat Sinterklaas (tegenwoordig)ook niet als een soort heerser over de Pieten kan worden gezien, daar is hij veel te zachtaardig voor, en dus gaat het voor mij ook niet op dat de Pieten als een soort slaven uit een koloniale tijd worden gezien. Althans, niet meer.

Ik associeer zwarte piet wel met racisme. De zwarte piet is een levende karikatuur van de vrolijke, domme, stoute nikker die door zijn blanke meester gecorrigeerd moet worden. Als donker meisje in een witte klas was de sinterklaastijd een vreselijke tijd voor mij want het was het moment van het jaar dat ik er op geattendeerd werd dat ik anders was.
Ik kreeg een naar gevoel van zwarte piet en vroeg de juf ook altijd of hij uit mijn buurt kon blijven. Ik heb dit als negenjarige al zo gevoeld en pas toen ik ouder werd en meer literatuur over de slavernij ging lezen kon ik de link leggen.
Ik heb het meeste moeite met commentaren als: Hij is door de schoorsteen gevallen of het is nu anders dan toen, het is nu een kinderfeest, dat slavernij gedoe is niet van deze tijd, we bedoelen er nu iets heel anders mee. En met die ‘we’ bedoel ik de Nederlander die weigert toe te geven dat een racistische ‘traditie’ in 2012 nog in leven gehouden word.
Ik heb liever de dappere Nederlander die zegt; het Sinterklaasfeest heeft racistische elementen want de piet is nog steeds het beeld van de zwarte slaaf uit de slavernij maar mijn familie en ik vinden het gezellig, en dat vind ik belangrijk dan hoe jij je eronder voelt.
Ik heb liever deze eerlijkheid en bevestiging dan dat je kinderen en volwassenen van kleur het idee geeft dat ze gek zijn en het nare gevoel dat ze hebben bij het zien van de afbeelding van de vrolijke domme nigger geen erkenning nog bevestiging krijgt.

Een uitspraak die alleen door buitenlanders wordt gedaan.

Ik vind het ook jammer dat het feest zo gezien wordt. Ik kan me ergens echt wel voorstellen dat vooral oudere mensen en dan eerder mensen met een donkere huidskleur een negatieve associatie hebben met dit feest. Ik vind alleen dat er meer gekeken moet worden naar hoe de kinderen het zien het is tenslotte een kinderfeest. Toen ik jong was heb ik nooit het beeld gehad dat de pieten minderwaardig waren enz. Eigenlijk in tegendeel de meeste kinderen vonden de zwarte pieten leuker en waren vooral bang voor Sinterklaas. Zolang de boodschap niet negatief wordt overgebracht onder de groep waar het feest voor bestemd is, vind ik het jammer dat andere mensen dit wel een negatieve lading geven.

Mensen die zeggen dat ze als kind dachten dat de Piet donker was van het roet zijn ook oliedom. En door het roet kreeg hij zeker ook dikke rode lippen?? Zwarte Piet wordt gezien als een neger en Sinterklaas als een blanke, punt uit. Als donker kind werd er rond Sinterklaastijd ook altijd de associatie gelegd tussen mij en de Zwarte Piet. Ik zou de kind zijn van Zwarte Piet en kreeg meerderemaals te horen dat ik weg moest uit NL samen met Zwarte Piet naar Zwartepietenland. Als mensen Zwarte Piet willen behouden maken ze er maar een blauwe of witte Piet van immers voor kinderen "maakt het niet uit".

Zwarte piet heeft nu geen racistische connotatie meer. Oorspronkelijk wel, dit kan je ook terugvinden in oude prenten en teksten van liedjes. Maar het imago van de Piet is veranderd zoals de maatschappij is veranderd. Zwarte Piet hoort bij Sinterklaas en heeft niks meer met een donkergekleurde man of vrouw te maken. Juist door een discussie te beginnen over eventueel racisme rondom de Piet, wordt de aandacht getrokken op het 'zwarte' van de Piet. Piet is niet meer een knecht. Piet is vriendelijk, grappig en hij helpt Sinterklaas. Zijn huidskleur maakt juist geen verschil meer. Of hij nou geel of blauw gekleurd is, zijn rol blijft hetzelfde. Dus de huidskleur is niet meer relevant. De huidskleur maakt geen verschil meer. Dat de oorspronkelijke positie van de Piet onderdaan was aan de Sint en dat dit met name aan zijn huidskleur te zien was, is iets waar niemand trots op mag zijn. Maar zo was het helaas in die tijd. Gelukkig zijn de tijden veranderd en kunnen traditties meeveranderen. De aandacht hierop leggen zal alleen maar als een self fulfilling prophacy werken. Racisme moet bestreden worden daar waar het plaatsvind en dat is niet bij de Piet. Durf racisme echt aan te pakken.

Het zwarte van zwarte piet is inderdaad misdadig. Ik stond een paar jaar geleden versteld van een foto van een sinterklaasfeest ongeveer ongeveer 60 jaar geleden. Zwarte pieten heetten toen pietermannen en waren bijna witter dan de sneeuw onder hun laarzen (voor zover er op dat moment sneeuw lag dan). Ik vraag me af waarom ze in de loop van de tijd zwart zijn geworden? Helemaal wanneer je bedenkt dat het een contradictio in terminis is dat er rond die tijd een langdurige stroom aan immigranten in dit land kwam, dus je eigenlijk zou kunnen stoppen met je gezicht zwart verven. Maar wat doet Nederland? Ze begon er toen pas mee! bizar gewoon...

Mijn Nederlands klomp breekt toch echt als ik weer een 'jij kan wel zwarte piet spelen natuurlijk' naar mijn hoofd geslingerd krijg...Iemand die door een schoorsteen klimt hoort zwarte vegen te hebben en geen kroes haar, niet de kleding zoals slaven dat vroeger droegen in de 16e en 17e eeuw en geen volle lippen.! Tuurlijk is het een traditie, maar dan wel een van verre voorouders waarvan velen nog wel neerkeken op donkere mensen. Van mij hoeft het feest niet te verdwijnen, maar laat de pruik lekker thuis liggen (jeukt toch als een malle) draag lekker je eigen kleur lippenstift, draag wat comfortabelere kleding (eerlijk is eerlijk, mannen, maillots zijn niet voor jullie gemaakt en lijken me ook niet heel lekker zitten) en bespaar jezelf een hoop geld door een paar vegen zwart op je gezicht te smeren in plaats van een hele fles. Je zult zien dat de kinderen het niet eens door hebben en iedereen gezellig samen sinterklaas zal vieren! De personen die namelijk waarde hechten aan de traditie zoals hij nu is zijn de volwassenen en niet de kinderen.

Ik ben geboren in Nederland. Ik heb een bruine huidskleur. Ik ben voor Sinterklaas en Zwarte Piet. Ik wil dat dit feest doorgaat, maar niet zoals het nu wordt gevierd.

5 december was voor mij als kind wachten op een reactie als;' Jij hebt geen schmink nodig want jij bent al bruine he'. - ' Kijk mama, een zwarte piet'. -'Moet jij ook geen pepernoten gooien?'

Het is een feest voor 'iedereen', maar wat stelt iedereen voor als alleen de 'niet-zwarte' het feest kan vieren? (wijl de bruine kinderen weten dat zij zullen worden aangesproken door andere kinderen)

De term Zwarte Piet is niet erg. Maar dat het symbool Zwarte Piet veel associaties heeft met een persoon van vroeger, waar mensen NU nog mee worden geconfronteerd door de viering is wel zorgelijk. Vooral voor de kinderen.

Zwarte Piet is een knecht, een hulpje of hoe men het wilt noemen. Dat is feitelijk en niks denigrerend aan. Zwarte Piet zoals het tot nu gevierd wordt is wel denigrerend naar de bruine personen van nu, waar een persoon van vroeger word benadrukt. Een bruin persoon kan en wil niet hebben dat zij van een feest van OUDSHEIDS, NU nog worden aangekeken en aangesproken.

Zwarte Piet is zwart geschminkt wat kan onderbouwen dat hij uit de schoorsteen komt. Hier is geen probleem in te vinden. Maar dat Zware Piet kroeshaar én benadrukt rode lippen heeft, onderbouwen dat hij een Afrikaanse karikatuur is. Ook het feit dat Zwarte Piet soms bruin wordt geschminkt op vervanging van zwarte schmink onderbouwt dit.

Deze bruine Afrikaanse karikatuur (de personen als bevolking) is vroeger gebruikt als slaaf. Het feit dat deze omstandigheid wordt gevierd als feest is wat de bruine persoon kwetst. Dit heeft dezelfde verwijzing als in de Verenigde Staten een blanke man in pak op knieën wordt gedragen door 100 Amerikanen die eruit zien als Arabieren. Daar zou een wereldspraak van zijn, zoals het nu gaat tussen het Midden-Oosten en de Verenigd Staten.

De type Zwarte Piet is niet erg als het geen verwijzing heeft naar een negatieve ervaring in het verleden. In bovenstaande stuk is dit duidelijk. De Verenigde Staten en de Arabische landen hebben te veel negatieve spanning dus zou zo’n vertoning van een Amerikaan in pak en 100 Amerikanen verkleed als Arabieren zou verwijzen naar het denigreren van de Arabieren. Dit heeft Zwarte Piet ook. Door de verwijzing naar het kroeshaar én benadrukte rode lippen én zwarte huid, verwijst het volk (gevormd door de vroegere blanke mensen) naar de slavernij.

De onderbouwing dat Zwarte Piet zwart is omdat hij uit de schoorsteen komt is niet juist. Als Zwarte Piet zwart is omdat hij uit de schoorsteen komt, vraag ik mij af waarom hij dan al zwart aankomt met de boot uit Spanje? Als hij uit Spanje komt dan zouden de pieten met hun eigen huidskleur en haartype van de boot af moeten komen en zwart terug moeten gaan bij het uitzwaaien. Het feit dat bij de type Zwarte Piet een kroesharige pruik, en benadrukt rode lippen horen onderbouwd deze stelling niet. Mocht dit vanaf heden veranderen de Pieten komen echt aan met de boot met eigen huidskleur ( geen kroeshaar) en gaan zwart weg, dan zou de constante verwijzing naar de slavernij met de tijd verdwijnen omdat argumenten onderbouwt kunnen worden. De bewijzen en argumenten nu onderbouwen echter naar de slavernij en om het Sinterklaasfeest te houden kunnen we dit ‘verwijzende slavenfeest’ veranderen naar ‘sinterklaas met pietenfeest van en naar Spanje’.

Ook dat Zwarte Piet traditioneel moet zijn is verontrustend. Hans en Grietje hebben altijd de zelfde naam maar veranderen ook van kapsel en gezicht, omdat met de tijd mensen veranderen. Zwarte Piet kan ook veranderen.

De titel Sinterklaas en Zwarte Piet kan en moet blijven, daar heeft het Nederlandse volk ( wij allemaal) recht op. Als zwarte piet gekleurd is blijft de Titel Zwarte Piet. Als hij geel, blauw en rood is en verschillende haartypes heeft dan is het een gekleurd feest, waarbij kleur een feest is en wordt ook niemand gekwetst. Natuurlijk houd je dan nog het verleden met de slavernij, maar dat is geschiedenis en die kan je niet veranderen.

Het Sinterklaasfeest word gevierd door kinderen maar hoe het wordt gevierd en gevormd wordt bepaald door volwassenen. Zwarte Piet is ten slotte een volwassen geschminkte persoon. De kinderen zullen het Sinterklaasfeest nog feestelijker vinden als er een stoomboot aankomt met gekleurde Pieten erop.

Indien Zwarte piet, zwart moet blijven is de plicht van de ouders, de kinderen te leren dat zwarte piet een geschminkte man is en dat er ook bruine mensen bestaan in de wereld. Maar als dit niet wordt verteld aan de keukentafel, leren kinderen dat Zwarte Piet zwarte of bruin is en die persoon op straat ook donkerbruin is dus ook een Zwarte Piet. Het gevolg is dat de bruine mensen worden gekwetst door kinderen, zonder dat dit de instelling, intentie en bedoeling is van de kinderen. Gezien wij als volk al jaren geen duidelijk onderscheid kunnen creëren voor kinderen, is er verandering nodig hoe wij als volk het feest vieren.

De reden dat men verwijst naar de Holocaust is omdat er wordt gezegd: 'Het is mijn jeugdfeest die ik wil overgeven naar mijn kinderen'. Maar voor de nazi's was joden vergassen ook een feest, maar zij zeggen niet:' In mijn jeugd was dit een feest en ik wil dit overgeven aan mijn kinderen’ omdat wij als mensheid dit hebben gestopt omdat het FOUT is. Dus de stelling - Het is een kinderfeest van vroeger - is niet rechtvaardigend. Het woord feest als standpunt gebruiken dat een moment een viering is, is ook geen sterk standpunt. Als Amerikanen mensen jaarlijks 5 Nederlanders doden op een feest omdat het vroeger ook zo is gevierd, is dit niet rechtvaardig. Dus de term feest is niet positief als het alleen een feest is voor de mensen die het vieren.

Ook zeggen dat de meerderheid Zwarte Piet wilt houden is niet rechtvaardigend want in Nazi-Duitsland zeiden mensen ook ’Wij zijn met de meerderheid dus de joden mogen worden vergast’. Maar dat wilt niet zeggen dat de handeling waardig en juist is. Meerderheid van de stemmen is niet rechtvaardigend omdat de meerderheid van de stemmen kan kiezen de minderheid te vermoorden keer op keer.

Ik merk dat in de (sociale) media men te veel links of rechts oordeelt. ‘Zwarte Piet moet blijven en blijf van het Sinterklaasfeest af. ‘ Het is niet dat bruine personen af willen van Zwarte Piet als figuur. Niemand wilt de stoomboot met alleen Sinterklaas erop. Dat zou wel erg triest zijn, ook voor Sinterklaas.

Conclusie:
Nederland heeft recht op de Titel Sinterklaas en Zwarte Piet.
Nederland is van ons allemaal. Allemaal hebben we recht op een leuk sinterklaasfeest dus de Titel Sinterklaas en Zwarte Piet moet blijven.

Maar de verwijzing naar de slaven van vroeger naar de bruine persoon van nu moet stoppen. Om deze verwijzing te veranderen kan men vanaf nu het verhaal rondom Zwarte Piet veranderen door:

Zwarte Piet af te beelden als een persoon die zwart is geworden doordat deze uit de schoorsteen is gekropen. Hierbij komt Zwarte Piet aan met de stoomboot als normaal persoon ( eigen huidskleur, kan blank of bruin zijn) in schoon kostuum en bij vertrek met de stoomboot is het kostuum vies en hij zwart omdat hij door duizenden schoorstenen is gekropen. Deze vorm heeft geen kroeshaar en Zwarte Piet is zwart en niet bruin. Hij is zwart omdat hij vies is en hierdoor kan niet verwezen worden naar of slavernij of de bruine mensen van nu.

OF

Zwarte Piet wordt gevierd door de Titel Zwarte Piet te houden, maar dat de pieten alle kleuren van de regenboog zijn en verschillende haartypes hebben zodat iedereen het sinterklaasfeest kan vieren ongeacht huidskleur. Kinderen zullen deze versie zelfs leuker vinden door de vele kleurtjes. Oranje Piet zou nog leuker zijn omdat het in samenstelling staat met Nederlands Oranje als kleursymbool!

Ik hoop dat mensen begrijpen dat zoals het Sinterklaasfeest tot nu toe gevierd wordt blijft haken op het verleden van de slavernij en om allemaal gelukkig uit deze scenario te komen moeten we tot een oplossing komen waarbij Nederland als volk haar traditie kan houden zonder negatieve gevoelens naar het feest en zonder negatieve gevoelens naar elkaar.

Zodat alle toekomstige kinderen met en ongeacht huidskleur het Sinterklaasfeest leuk kunnen vieren,

Jesse -

Zwarte Piet is nooit racistisch geweest of een slaaf, dat maken alleen azijnzeikers er van.
Zwarte Piet heeft een geschiedenis die nog ouder is dan het Sinterklaasfeest en zelfs de slavernij. Het is een figuur uit paganistische geloven, de boeman, de man met de zak, de krampus en niet een slaaf of knecht van iemand, maar een eigen figuur, die vaak als tegenpool heeft gediend, de rode lippen komen van het eten van stoute kinderen, de roe om ze op te jagen en een zak of mand om kinderen mee te nemen.
Maar een slaaf? Nee, dat is een Zwarte Piet nooit geweest

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties