19 maart 2024

Weg met Zwarte Piet!

Zwarte Piet, dat kan dus echt niet meer. Het is een racistische traditie en we zetten ons er internationaal mee voor gek.

Dat zeggen wij niet, dat zeggen antropoloog Rhoda Woets, antropologiestudent Mitchell Esajas, tevens mede-oprichter van het New Urban Collective en zijn studiegenoot Saïda in de nieuwe Advalvas.

Zwarte onderdaan

Op veldwerk in Ghana was Woets bij een Sinterklaasfeestje van de Nederlandse gemeenschap in dat land. Er waren Zwarte Pieten bij en Woets schaamde zich tegenover de Ghanezen, die dat bizarre tafereeltje gadesloegen.

“Overal ter wereld is het verboden om karikaturen af te beelden van het vrolijke nikkertje, of hij nou blackface heet of Golliwog, maar in Nederland is hij juist elk jaar een maand lang alomtegenwoordig. Is dat niet de wereld op zijn kop?”, vraagt Woets zich af.

Racistisch feest

Esajas wilde als kind zijn schoentje zetten, net als de andere kinderen in zijn klas, maar daar wilde zijn moeder niets van weten. “Wij doen niet mee aan dat racistische feest”, zei ze.

Pas toen werd Esajas zich bewust van de beladenheid van Zwarte Piet. “Die symboliseert de zwarte onderdaan van de superieure, witte, koloniale meester.”

Saïda begon er over na te denken toen ze bij de bakker door een kind werd aangezien voor Zwarte Piet. Ze is getrouwd met een Amerikaan, die kan al helemaal niet uit over de Zwarte Piet-traditie. “Een boot vol Zwarte Pieten bij de Sinterklaasintocht, hij kon zijn ogen gewoon niet geloven, toen hij dat zag.”

Fossiel uit minder verlichte tijden

Studente communicatiewetenschappen Britta Brugman vindt het jammer dat “een kinderfeest zo wordt overschaduwd door die Zwarte Piet-discussie”. Ze schreef er een artikel over in het komende nummer van Essay, het blad van de faculteit der Sociale Wetenschappen. Brugman hoopt dat Zwarte Piet behouden blijft. We moeten er gewoon niet zo mee te koop lopen in het buitenland.

Wat vindt u? Moet Zwarte Piet onderdeel blijven van onze mooie Hollandsche traditie of is Zwarte Piet, onder invloed van de snel veranderende, globale context, een fossiel geworden uit andere, minder verlichte tijden? Lees de nieuwe Advalvas en discussieer mee in de redactieruimte hieronder.

Alleen Maar Nette Mensen

Morgen wordt er gedebatteerd over Zwarte Piet, en over de film Alleen Maar Nette Mensen, tijdens een bijeenkomst in de Agorazaal van het New Urban Collective in het VU-hoofdgebouw, met socioloog Jan Dirk de Jong, Astrid Elburg en dichter en activist Kno’ledge Cesar als sprekers.

U kunt zich niet meer aanmelden want de bijeenkomst is al helemaal volgeboekt.