29 maart 2024

VU maakt duikvlucht in duurzaamheidsranking

De VU is flink gezakt in de SustainaBul-ranking, de lijst van duurzame hoger onderwijsinstellingen die jaarlijks wordt opgesteld door Studenten voor Morgen. Vorig jaar stond de VU op de vierde plaats, dit jaar op plek 10.

“We balen als een stekker”, zegt energie-coördinator Rooske Gaal van de facilitaire campusorganisatie. Zij was afgelopen vrijdag samen met vertegenwoordigers van de Green Office bij de presentatie van de ranking en de uitreiking van de SustainaBul, een oorkonde voor de universiteit met de ‘best practice’ op het gebied van duurzaamheid.

Gaal wijt de daling van de VU in de ranking aan het feit dat alle hoger onderwijsinstellingen steeds meer doen aan duurzaamheid, waardoor er steeds minder verschil is tussen de scores. Er zit inderdaad niet heel veel verschil tussen de scores van de VU en die van de Erasmus Universiteit, met wie ze de tiende plaats deelt, en de UvA, die op negen staat. Het verschil met de instelling die dit jaar op de vierde plek staat, is echter best groot.

sustainabul 2019.png

Groen-blauw dak

“Ik denk dat we nog beter moeten ingaan op de samenwerking tussen de bedrijfsvoering op de VU en het onderwijs en onderzoek”, aldus Gaal. Met die integratie is al een begin gemaakt in de vorm van de oprichting van het Amsterdam Sustainability Institute, een netwerk voor iedereen aan de VU die zich met duurzaamheid bezighoudt. Het ASI moet een einde maken aan de versnippering, die er nu nog is op dat gebied.

Een geslaagd voorbeeld van de samenwerking is het ‘groen-blauwe dak’ dat nog voor het einde van de zomer op de aula van het hoofdgebouw komt. Het is gebaseerd op een idee van studenten en behelst een tuin op het dak dat regenwater opvangt en waar wetenschappelijke proeven worden gedaan.

Verder is er nog veel werk te doen op de campus. Zo barst het er nog van de plastic en de petflessen. De Green Office probeert de campus petflesvrij te krijgen.

Smart Building

Maar Gaal denkt dat volgend jaar weer zal blijken hoe ambitieus de VU is qua duurzaamheid. “We voeren de interne samenwerking op en als straks het Nieuwe Universiteitsgebouw wordt opgeleverd, zal blijken hoe duurzaam dát gebouw is. Het gebouw zelf wordt ook onderwerp van onderzoek als Smart Building. Alle informatie uit de gebouw-sensoren komt in een database voor wetenschappelijke vraagstukken onder het thema Science for Sustainability. We zetten een stapje extra.”

De SustainaBul-ranking is dit jaar voor de zevende keer gepresenteerd. Voor het eerst ging de SustainaBul-oorkonde niet naar de instelling op de eerste plek, dit jaar zoals meestal de Wageningen University, maar naar Eindhoven University of Technology, vanwege de ‘best practice’.

In Eindhoven hebben studenten namelijk een alternatief voor gas ontwikkeld, de verbranding van ijzerpoeder. “Petje af, dat is echt goed gedaan”, zegt Gaal. “Die weg willen wij ook op.”