29 maart 2024

Uilenstede gaat op de schop

Studentencampus Uilenstede ondergaat de komende tijd een complete metamorfose. De buitenruimte wordt drastisch vernieuwd en een aantal oude flats verdwijnt om plaats te maken voor nieuwbouw.

Met vereende kracht ging donderdagmiddag 19 september de schop de grond in achter de hoge flats aan de zuidkant van Uilenstede. Daar komt een grote vijver en een kunstgras sportveld. Die projecten maken deel uit van een grondige aanpak van de hele buitenruimte. Er komen drie duidelijk gemarkeerde ingangen van het terrein, een nieuwe loop-en fietsroute, een centraal plein en kunstzinnig vormgegeven meubilair om op te loungen en te studeren, voorzien van wifi. Het plan is gemaakt door Buro Lodewijk Baljon Landschapsarchitecten.

Geld van Schiphol

De Stichting Leefomgeving Schiphol heeft een subsidie van vijf miljoen euro gegeven. Die stichting steunt met geld van de luchthaven, het Rijk en de Provincie projecten in het hele gebied dat overlast heeft van vliegtuigen. Niet alleen door geluidsisolatie, maar ook om het verblijf in de buitenruimte aangenamer te maken.

…Amstelveen

De gemeente Amstelveen die eigenaar van de grond van Uilenstede is, steekt ook zo’n vijf miljoen euro in de opknapbeurt. Daarbij krijgt de kwaliteit van het buitenwater in de slootjes en vijvertjes extra aandacht. Nu stinken die vaak in de zomer zodat het niet aangenaam is aan de oevers te verblijven. Een apart probleem is de stalling van fietsen. Nu worden de centrale stallingen nauwelijks gebruikt, Bewoners zetten de fietsen massaal neer bij de ingangen van de flats. Nieuwe stallingen moet dat probleem oplossen. Het parkeren van auto op het terrein wordt geconcentreerd op parkeerplaatsen bij de drie entrees.

Duwo…

Tegelijkertijd is woningcorporatie Duwo bezig met het slopen en nieuwbouwen van in totaal 749 studentenwoningen. Het totale aantal kamers, zo’n drieduizend, mag niet worden uitgebreid omdat Uilenstede onder de aanvliegroute van Schiphol ligt.

en VU

De VU levert ook een bijdrage aan de vernieuwing, onder meer door een forse uitbreiding van het sportcentrum. Ook het nieuw gevormde bureau internationalisering krijgt tijdelijk onderkomen op Uilenstede.

De Bewoners Vereniging Uilenstede is nauw betrokken geweest bij het maken van de plannen voor de vernieuwde campus.