Uilenstedebewoners klagen over slechte sanitaire omstandigheden

Door verbouwingswerkzaamheden zijn verschillende wooneenheden op Uilenstede afgesloten van water in de toiletten en douches. Zo’n vijftig studenten delen een aantal dixies en twee koude douches.

“Vrijdag heb ik een tentamen”, vertelt eerstejaars Frida Császár, “maar thuis studeren is onmogelijk in deze omstandigheden.” Sinds vorige week woensdag heeft de unit waar Császár woont geen stromend water in de wc’s en de douches.

Studentenhuisvester Duwo plaatste dixies en tijdelijke douches. De toiletten zijn smerig en er is geen mogelijkheid om je handen te wassen. Aanvankelijk waren er vier toiletten zonder mogelijkheid tot doorspoelen voor ongeveer vijftig studenten, maar na klachten plaatste Duwo acht andere toiletten die wel kunnen doorspoelen. Bovendien kreeg de unit van Császár een noodtoilet zonder deur.

Koud water

De tijdelijke douches hebben alleen koud water. Enkele tientallen studenten zijn getroffen door de bouwwerkzaamheden, die nog zeker tien dagen gaan duren.

Een aantal studenten heeft geklaagd bij het kantoor van Duwo op Uilenstede, maar daar werden ze onverrichter zake weggestuurd. Daarom hebben ze een klachtenbrief opgesteld.

‘De stress en spanning die deze situatie oplevert, maakt het moeilijker om te concentreren op onze studies’, schrijven ze, en: ‘De ondermaatse levensomstandigheden eisen een grote tol op ons mentale welzijn’.

wc zonder deur

Douchen op de sportschool

Met name voor studenten die ongesteld zijn, zijn de omstandigheden onnacceptabel, vindt Császár. Zijzelf heeft de afgelopen week gedoucht bij de sportschool.

In haar huurcontract las Császár dat Duwo het recht heeft om urgente reparaties uit te voeren en dat de huurprijs in die omstandigheden niet naar beneden wordt bijgesteld. Maar in de brief over de huidige werkzaamheden wordt niet gezegd dat het om een urgente reparatie gaat. “De werkzaamheden die ze doen, maken op mij geen urgente indruk.”

Geluidsoverlast

Het zijn niet alleen de slechte sanitaire omstandigheden maar ook het stof en het lawaai die het onmogelijk maken om thuis te studeren in de wooneenheden. “Ze beginnen om kwart voor acht ’s ochtends en maken veel lawaai”, vertelt Császár. “En op sommige dagen zijn ze helemaal niet aan het werk waardoor de renovatie langer duurt dan nodig.”

De studenten zien niet in waarom deze renovatie nu moet plaatsvinden. “De meesten van ons zijn net begonnen met onze studie en we studeren voor onze eerste tentamens. Duwo had dit toch ook in de zomer kunnen doen”, verzucht Császár.

Duwo was niet bereikbaar voor commentaar. Na lang wachten werd de verbinding verbroken.