18 maart 2024

Studenten vrezen voor hun dure opleiding

“Geachte heer Winter, gaat u het beleid van de koekjesfabriek van uw voorganger voortzetten, of heeft u de moed om een nieuwe koers te varen?”

Namens de actiegroep Titanic, een collectief van studenten aardwetenschappen, riep Bertram Uunk gisteren tijdens de nieuwjaarsreceptie op om intensieve bètaopleidingen als aardwetenschappen te redden.

Koekjesfabriek

Aardwetenschappen heeft dure laboratoria en intensieve practica nodig. Maar omdat binnen de VU het geld verdeeld wordt op basis van behaalde studiepunten, dreigen kleine opleidingen die relatief duur zijn, te worden benadeeld. Alleen massaal onderwijs wordt gestimuleerd, vandaar de kwalificatie ‘koekjesfabriek’.

‘Geachte dames en heren, u denkt misschien wat moet ik met een linkse hobby als aardwetenschappen’, zei Uunk. Hij wees erop dat aardwetenschappers zorgen voor de grondstoffen in smartphones, benzine, veilig drinkwater en het voorkomen van overstromingen.

Financieel kader

“Wij willen niet meer horen dat u onze zorgen deelt, we willen dat in uw daden zien”, zei Uunk tegen Winter. “Heeft u de moed om een ander financieel kader te vormen, waarin aardwetenschappen maar ook andere, goedlopende intensieve opleidingen een toekomst hebben?”

De Winter antwoordde dat hij die discussie niet tijdens de receptie ging voeren, maar dat die de komende tijd zeker wel zou gaan plaatsvinden.