16 maart 2024

Studenten gaan VU groener maken met ‘Green Office’

De VU krijgt een eigen ‘Green Office’, een platform voor studenten en medewerkers die graag een groenere, duurzamere universiteit willen. “Denk aan de oplaadpaal op het campusplein, die met zonne-energie wordt gevoed”, zegt rechtenstudent Tabitha Saliba, “of de watertap in het kader van Join the Pipe op de daktuin van het VU-hoofdgebouw. We willen ook een check-up doen om te zien hoe duurzaam de campus eigenlijk is.”

Saliba vormt samen met student biomedische wetenschappen Ilyes Machkor en psychologiestudent Anass Ben Mohammed het kernteam van de Green Office, die overigens nog gerealiseerd moet worden. Ze zijn alle drie (bestuurs)lid van de SRVU.

“Er is nog geen Green Office, we zoeken nog een plek op de campus, maar het besluit erover is genomen door de VU en dat wilden we vandaag, de Dag van de Duurzaamheid, graag bekendmaken”, aldus Saliba.

Onafhankelijk van de VU

De VU komt in vergelijkingsonderzoeken altijd als weinig duurzaam uit de bus. “Daar zijn we ook kritisch over”, zegt Machkor. “We willen de VU laten zien op welke gebieden het duurzamer kan.”

“Dat kunnen wij, want we zijn onafhankelijk van de VU”, zegt Saliba. “Deel van de VU, maar onafhankelijk, net als Advalvas.” Die onafhankelijkheid wordt volgens haar uitgedrukt in de naam GO.VU. ‘GO’ voor ‘Green Office’ maar ook als aansporende wijs en het puntje om de Green Office tegelijk te scheiden en te verbinden met de VU. “We willen de VU en haar studenten bewust maken van bijvoorbeeld waterverbruik en energieverspilling.”

De Green Office is onder meer een aanspreekpunt voor studenten en medewerkers met ideeën voor een duurzamere campus, maar het drietal heeft zelf ook al een aantal verbeterpunten. “Neem het energieverbruik”, zegt Ben Mohammed. “Dat is nog lang niet groen genoeg en er is ook nog veel te doen op het gebied van de ‘e-waste’, bijvoorbeeld het verkleinen van de ICT-afvalstroom door een tweede leven elders voor overtollige ICT-apparatuur.”

Duurzame minor

“Er zijn ook nog lang niet genoeg duurzame opleidingen aan de VU”, vindt Saliba. “Alleen een master Environmental Resource Management”, zegt Machkor. “Er zijn wel duurzame elementen in de bestaande opleidingen, bijvoorbeeld bij Aarde & Economie en Science Business & Innovation, maar we denken bijvoorbeeld aan een volledige duurzame minor die voor iedereen toegankelijk is.”

“Fietsvoorzieningen kunnen ook beter”, aldus Ben Mohammed. “Meer fietsparkeerplekken, en een mogelijkheid om een fiets te kopen of te huren.”

Over het budget, dat er voor de Green Office is gereserveerd, willen de drie nog niets zeggen. “Daar moeten we nog over spreken met het VU-bestuur”, aldus Machkor. Waar de Green Office haar vaste plek krijgt, is ook nog volledig onduidelijk. “Het duurt allemaal wat langer dan gehoopt, maar begin november weten we meer, aldus Saliba.

Beweging worden

Maar ze hebben er echt zin in. “We zijn nu nog met z’n drieën”, zegt Machkor, “maar het is de bedoeling dat we ons team flink gaan uitbreiden.”

“We willen echt een beweging aan de VU worden”, zegt Saliba.