27 maart 2024

Raadpleging laat studenten koud

Nog geen vijf procent van de studenten heeft de moeite genomen de VU-raadpleging in te vullen. Bij de medewerkers deed een op de drie die moeite wel.

“De respons onder studenten valt in alle eerlijkheid natuurlijk een beetje tegen”, laat OR-lid Boris Slijper vanaf zijn vakantieadres weten. Als echte socioloog weet hij die opkomst te interpreteren. “Een gevoel van academisch burgerschap (eigenaarschap en medeverantwoordelijkheid nemen over je eigen opleiding) leeft nog niet erg onder studenten. De meerderheid ziet zichzelf blijkbaar vooral als consument in plaats van co-producent van het hoger onderwijs en onderzoek. Hier is dus werk te verzetten.”

Vragenlijstmoeheid

Een andere reden voor het wegblijven ziet hij in vragenlijstmoeheid. “Studenten worden natuurlijk nogal overvraagd met enquêtes en dergelijke.”

Toch ziet hij lichtpuntjes. “Desalniettemin, bijna 1000 studenten hebben zich uitgesproken. Dat is toch al behoorlijk veel meer dan bij welke bijeenkomst of rondetafelgesprek mogelijk is.”

Over de opkomst onder het personeel is hij tevreden. “Een respons van bijna 35 procent onder de medewerkers stemt mij zeer tevreden. Het is zelfs hoger dan ik eigenlijk had verwacht. Het laat zien dat de zaken die in het turbulente jaar 2015 op de agenda zijn gezet nog steeds spelen, en een serieus antwoord behoeven.”

Acties

Uit de opkomst van de raadpleging trekt hij nog een conclusie. “Het Maagdenhuisprotest kan niet worden begrepen als een protest van alleen studenten, zoals dat in de media veelvuldig gebeurde, en ook niet als iets dat vooral aan de UvA zou spelen, zoals de minister nogal eens zei.” Hij wijst er op dat juist medewerkers, en zeker aan de VU, een belangrijke rol hebben gespeeld bij de acties, zoals de groep verontruste VU’ers waar hij zelf deel van uitmaakte.

In totaal hebben 1575 medewerkers en 986 studenten deelgenomen aan de raadpleging. Dit komt neer op een percentage van 34,7 procent onder medewerkers en van 4,3 procent onder studenten. Eind mei zijn de uitkomsten van het onderzoek klaar, waarna op 21 juni een openbaar debat volgt.

Binnenkort verschijnen hier meer reacties.