OR wijst reorganisatieplan studentondersteuning af

De ondernemingsraad heeft vandaag, zoals verwacht, negatief geadviseerd over het reorganisatieplan voor de studentgerichte ondersteuning. De raad concludeert dat de nieuwe plannen van het college van bestuur niet of nauwelijks verschillen van de  eerder gesneuvelde plannen uit 2012, en vreest een aanzienlijke verslechtering van de dienstverlening aan en ondersteuning van studenten en docenten.

Ongerust

Over de haalbaarheid van de ict-plannen voor de studentondersteuning sprak de OR in september al zijn zorgen uit, waarop Erna Klein Ikkink, die Student- en Onderwijszaken reorganiseert, de verwachting uitsprak dat alles ruim op tijd klaar zou zijn om de ambities te halen. Maar dat heeft de ondernemingsraad dus niet gerustgesteld.

Dringend advies

De OR geeft het cvb acht dringende adviezen mee, zoals:

– trek alle aankondigingen van boventalligheid in;
– zorg dat eerst de automatisering en digitalisering van de dienstverlening op orde is, en bepaal pas in januari 2016 wie ontslagbedreigd is;
– haal de roosteraars uit de reorganisatie;
– behoud de arbeidsplaats voor SCHIB (beleid voor en begeleiding van studenten met een functiebeperking), en
– schrap de krimp bij de studentenpsychologen en de bijbehorende administratieve ondersteuning.

Neemt het college van bestuur deze adviezen niet over, dan bestaat dus opnieuw de kans dat de ondernemingsraad naar de rechter stapt. Daarmee dreigde de raad ook rond de reorganisatie van FALW, maar die rechtszaak werd op het laatste nippertje afgeblazen.

[Morgen meer]