18 maart 2024

Ondernemingsraad blaast rechtszaak op nippertje af

De rechtszaak van de ondernemingsraad tegen het college van bestuur, die vanmiddag zou plaatsvinden, is op het laatste nippertje afgeblazen. Dat meldt actiegroep Titanic op de Facebookpagina van de Verontruste VU’ers .

Uit onvrede over het verloop van de gesprekken met het college van bestuur over de reorganisatie van de faculteit der aard- en levenswetenschappen had de or een rechtsprocedure ingezet. Maar na een lange vergadering is zojuist besloten die niet wordt doorgezet omdat het college op het laatste moment nieuwe toezeggingen heeft gedaan.

Grote puinhoop

Titanic vindt dat ‘heel jammer’. ‘In onze ogen is van deze reorganisatie een grote puinhoop gemaakt en we hadden dit graag getoetst zien worden door een onafhankelijke rechter.’

Tijdens de vergadering heeft Titanic gebruik gemaakt van de spreektijd om te pleiten voor het doorzetten van de rechtszaak, maar ze heeft de or niet weten te overtuigen. Studenten en medewerkers van FALW waren van plan met bussen naar de rechtbank te gaan om de zaak vanaf de publieke tribune bij te wonen.

Welke toezeggingen er precies zijn gedaan, wordt later bekendgemaakt.