16 maart 2024

Nieuwe partij UvA: ‘diversiteit doe je maar aan de VU’

Linkse docenten moeten worden ontslagen, de democratie aan de universiteit moet worden teruggedrongen en het rendementsdenken mag juist een tandje hoger. Zelfontplooiing moeten studenten lekker thuis doen en ‘als je diversiteit wil ga je maar naar de VU’.

Dat zijn een paar standpunten van de nieuwe studentenpartij Roede, die meedoet aan de studentenraadsverkiezingen aan de UvA.

Er dingen veel partijen naar een zetel aan de UvA, aanzienlijk meer dan de drie aan de VU, en er zitten er ook bij met opmerkelijke standpunten, bijvoorbeeld ‘meer gratis bier’ van de partij Slaafs en het ‘afbreken van de legitimiteit van studentenraden’ (Ons Kritisch Alternatief, bron: Folia), maar Roede lijkt echt op alle gevoelige teentjes tegelijk te willen gaan staan.

Met succes: de studentenraad van de faculteit der Geesteswetenschappen spreekt er schande van, bericht het UvA-blad Folia. In een brief aan het centraal stembureau van de UvA noemt de FSR de teksten van Roede ‘kwetsend en discriminerend’.

Zwarte Piet

Roede lijkt in te haken op de huidige mondiale trend onder witte rechtse mannen om zich te verzetten tegen ‘politieke correctheid’ door juist nadrukkelijk al die zaken uit te dragen die door progressieve mensen worden verafschuwd. Het logo van Roede is een Zwarte Piet, die tevens mascotte van de partij lijkt te zijn. Het personage wordt opgevoerd in menige provocatieve post op de Facebook-pagina van de partij.

Geen heilig huisje wordt door de partij, die uit niemand anders dan lijsttrekker Thijs Binnenkade lijkt te bestaan, ongemoeid gelaten. Roede draagt een naar absurdisme neigende visie uit en lijkt vrij wapenbezit op de campus te bepleiten, wil dat roken in de collegezaal wordt toegestaan en laat een foto zien van een vuist met een geïmproviseerde boksbeugel (een vies verbandje met legoblokjes erop geplakt) bij de aankondiging van een Marxisme-festival. Of het allemaal serieus bedoeld is, mag worden betwijfeld.

De partij mag zich wel in aanzienlijk meer media-aandacht verheugen dan de andere partijen. Omroep Powned wijdde er ook al een item aan.