Nieuw boek pakt studieontwijkend gedrag bij de wortel aan

De meeste studenten, zo’n 80 tot 95 procent, vertonen studieontwijkend gedrag. Zegt Wikipedia, dat zich op behoorlijk oude rapporten baseert, maar goed. Kinge Siljee, oprichter en eigenaar van het bedrijf Studiemeesters, dat studenten helpt effectief en efficiënt te studeren, constateert ook dat studieontwijkend gedrag veel voorkomt.

Het is een niet te onderschatten probleem want je krijgt er stress van, zakt voor tentamens, presteert onder de maat, haalt uiteindelijk je diploma niet en kunt daarna alleen nog maar als straatmuzikant aan de slag.

“Het is alleen maar erger geworden omdat studenten constant worden afgeleid door hun smart-phones, worden gedwongen hun dagen door te brengen voor een computer met internetaansluiting en ook nog te maken hebben met een toenemende druk waarbij je meteen wordt afgestraft als je je studiepunten niet hebt gehaald”, zegt Siljee.

Ze heeft een boek geschreven om studenten te helpen dealen met hun studieontwijkende gedrag: ‘Studie-ontwijkend gedrag de baas!’, uitgegeven door Amsterdam University Press.

Drie typen soggers

“Er zijn al boeken voor studieontwijkers, ofwel soggers”, aldus Siljee, “vooral Amerikaanse boeken. Maar daarin wordt niet gekeken naar de oorzaken van studieontwijkend gedrag. Of ze wijzen één oorzaak aan, bijvoorbeeld niet goed kunnen plannen, en dragen daar dan een oplossing voor aan. Maar niet alle soggers zijn hetzelfde, en ze zijn dus ook niet allemaal geholpen met dezelfde oplossing.”

Siljee heeft, op basis van haar eigen ervaringen met studenten en van een enquête onder bezoekers van de website van Studiemeesters (8000 respondenten), drie typen soggers geïdentificeerd.

“Het eerste type is de ontspannen uitsteller, die moet over drie weken iets inleveren, gaat op een terras zitten en is voornemens pas op het laatste moment aan het werk te gaan”, zegt Siljee. “Die onderschat zijn opdracht en hij overschat zichzelf.”

Het tweede type is tegenovergesteld aan het eerste: de gespannen uitsteller. “Die denkt dat hij het niet kan, en durft niet te beginnen omdat hij bang is met zijn eigen onkunde te worden geconfronteerd.”

En tenslotte is er de twijfelende uitsteller. “Die is zo gedreven en wil alles zo graag perfect doen dat hij twijfelt over elke beslissing, wat verlammend werkt”, legt Siljee uit.

Concrete tips

In haar boek draagt ze concrete aanwijzingen aan voor deze drie typen soggers. “Het zijn tips die voor iedereen nuttig zijn, bijvoorbeeld dat je niet thuis moet gaan studeren, dat je je telefoon thuis moet laten en dat een goede planning belangrijk is”, aldus Siljee. “Daarnaast zijn er tips die specifiek gericht zijn op elk van de drie soggerprofielen. De gespannen uitsteller moet bijvoorbeeld iemand zoeken die hem steunt en motiveert, terwijl de ontspannen sogger meer heeft aan een soort bootcamp-sergeant.”

Niet dat elke uitsteller zich tot Studiemeesters moet wenden. “Je moet steun zoeken in je eigen omgeven, praten met mede-studenten, alles behalve jezelf in je kamer opsluiten tot je je scriptie afhebt, want dat is een garantie voor depressieve buien.”

Gratis boek hebben?

Advalvas mag drie exemplaren van ‘Studie-ontwijkend gedrag de baas!’ weggeven aan haar lezers. Stuur daarvoor een mail naar de redactie waarin je kort maar krachtig uitlegt waarom jij dat boek nodig hebt. Reageren kan tot en met 22 juni.

Kinge Siljee: ‘Studie-ontwijkend gedrag de baas!’; uitgeverij Amsterdam University Press, € 14,99.