18 april 2024

‘Al die verscheidenheid, daar word ik blij van’

Blond, bruin, zwart of blauw, van al die diversiteit word je een goede academicus, kregen de eerstejaars net te horen bij de aftrap van de introductiedagen.

“Als ik al die mensen hier zie, met blond, bruin, zwart en blauw haar, al die verschillende achtergronden, die diversiteit, daar word ik blij van”, zei Chief Education Officer Jacqueline van Muijlwijk net tegen de massa eerstejaars op het campusplein. Ze sprak in het Engels en begon met een persoonlijke anekdote. “Toen ik mijn studie startte, met mijn gekleurde huid en afkomstig uit een arbeidersgezin, had ik geen voorbeelden om me heen van mensen die een universitaire studie hadden gedaan. Ik voelde me onzeker, wist niet wat ik kon verwachten en jullie hebben dat nu waarschijnlijk ook.”

Juist die diversiteit op de VU-campus, hield Van Muijlwijk haar gehoor voor, helpt je je academische vaardigheden te scherpen. “Je zult verschillende meningen horen vanuit verschillende invalshoeken en verschillende waarden. Daarover moet je discussiëren, niet ruziemaken”, zei ze. “Je zult niet met iedereen vrienden worden, maar respecteer elkaar wel. Neem niet klakkeloos aan wat een docent zegt, maar stel vragen. Vraag hoe, en waarom.”

Zelf verantwoordelijk

Ze drukte de nieuwe studenten op het hart om niet bang te zijn om fouten te maken, en daarvan te leren. “Daar draait het leven om, en het leven is niet altijd makkelijk.” De studenten staan er niet alleen voor, aldus Van Muijlwijk. “Je hebt je medestudenten, zult vrienden maken en de VU staat klaar met adviseurs, begeleiders en psychologen. Maar je bent wel zelf verantwoordelijk voor je resultaten. Wij adviseren je, jij moet de praktijk doen. Wij helpen je niet iets, maar íemand te worden.”

Jay Dehnert, voorzitter van het introductiebestuur.

Na Van Muijlwijk sprak de voorzitter van het bestuur van de introductiedagen, Jay Dehnert, die vertelde wat de eerstejaars de komende dagen te wachten staat en daarna Guido Groenescheij, de nieuwe voorzitter van de universitaire studentenraad.

En daarmee is de informatiemarkt op het campusplein begonnen, waarmee traditioneel de introductiedagen worden afgetrapt.