18 maart 2024

Jaap Winter over Aard- en Levenswetenschappen: ‘Het is hard en niet leuk, maar het is wel de realiteit’

Het worden moeilijke tijden voor de faculteit der Aard- en Levenswetenschappen. Het college van bestuur heeft besloten 2,8 miljoen te bezuinigen en veertig arbeidsplaatsen te schrappen. Als we het nu niet doen, hebben we over drie jaar helemaal niks meer, zegt collegevoorzitter Jaap Winter.

Het valt me op dat u in uw bericht over de bezuinigingen bij Aard- en Levenswetenschappen niet ingaat op de inhoudelijke argumenten van de actiegroep Titanic.

“We hebben heel goed gehoord wat de studenten ons hebben willen meegeven en dat hebben we ook steeds doorgegeven aan de commissie-Van der Wal, die het plan voor de faculteit heeft gemaakt en in onze besluitvorming hebben we er ook goed rekening mee proberen te houden.”

Neem de zorgen van Titanic over de toenemende werkdruk. Bij de masteropleiding hydrologie worden acht docenten ontslagen. Dat betekent dat een tweejarige masteropleiding in handen is van twee overgebleven docenten.

“Dat is niet zoals het is. De bedoeling is om de masteropleiding weer  in te bedden in een onderzoeksomgeving waarbij onderzoekers uit een andere omgeving betrokken zullen zijn en die mede het onderwijs zullen verzorgen. Het is niet zo dat twee mensen een volledige master moeten gaan verzorgen.”

Een ander punt van Titanic: bij de bachelor aardwetenschappen is het studentenaantal meer dan verdubbeld. De faculteit haalt de ene na de andere beurs binnen. Dan is het toch niet logisch de faculteit financieel uit te kleden?

“Er blijken bij verschillende afdelingen gewoon grote financiële tekorten te zijn die toch moeten worden opgelost. We kunnen ons niet veroorloven die tekorten zo te laten bestaan. Dat kan best een keer gebeuren en daar hebben we binnen de faculteit ook nog wel centrale reserves voor, om dat op te vangen, maar als die tekorten structureel zijn, hebben we gewoon een probleem.”

Maar kunt u zich wel veroorloven om zoveel geld weg te halen bij zo’n maatschappelijk relevante, inhoudelijk sterke faculteit dat het moeilijk wordt om die kwaliteit te handhaven?

“Dat zal zeker een uitdaging zijn voor de faculteit. Het faculteitsbestuur heeft een beoordeling gemaakt dat de kwaliteit in elk geval nog goed gewaarborgd kan worden, en daar moeten we als college op vertrouwen, dat dat zo is. Daar zullen we ook goed op toezien.”

Maar dat de werkdruk op het overblijvende personeel enorm zal worden opgevoerd, is met het verdwijnen van zoveel arbeidsplaatsen toch onvermijdelijk?

“Een van de vragen, waar de faculteit voor zal komen te staan, is hoe ze zich zal kunnen vernieuwen, en hoe ze zich anders zal kunnen inrichten. Natuurlijk hebben we allemaal zorgen over een veel te hoge werkdruk, maar men moet toch ook goed kijken of er op een andere manier onderwijs kan worden gegeven.”

Is daar al een plan voor of wordt dat pas gemaakt nadat de bezuinigingen zijn doorgevoerd?

“Ik ga ervan uit dat de faculteit daarmee aan de slag gaat.”

Dus u haalt daar geld weg en dan moet de faculteit een andere manier vinden…

“Dat is een beetje makkelijk gezegd, dat we geld bij de faculteit weghalen. Zo zit het niet. De faculteit geeft meer geld uit dan ze heeft. Die balans moet worden hersteld. En in dat proces zullen we moeten kijken hoe we onze activiteiten gaan herinrichten.”

Maar daarmee is niet gegarandeerd dat die hoge kwaliteit gehandhaafd blijft. Blijkbaar is het nodig om zoveel geld uit te geven om iets goeds neer te zetten.

“Ja, dat is mooi, maar als we ons dat financieel niet kunnen veroorloven, moet het toch anders. Het is hard en niet leuk, maar het is wel de realiteit. We moeten dat goede onderzoek en dat goede onderwijs toch op een andere manier doen. En we moeten meer geld via de derde geldstroom ophalen, en als we dat niet doen, hebben we een groot probleem.”

Maar juist deze faculteit blijkt daar zo goed in te zijn, geld ophalen.

“Ja, maar niet op de plekken waar het hier om gaat.”

Wat bedoelt u?

“Neem een op zich goede opleiding als hydrologie. Die is niet verbonden aan onderzoek waar geld naartoe gaat. Die opleiding moet dus worden ingebed in een omgeving waar zulk onderzoek wel bestaat.”

Bent u dan ook bereid te accepteren dat de faculteit hierna aanzienlijk minder onderzoeksbeurzen zal binnenhalen?

“Ik geloof niet dat die relatie zo direct zal zijn. We hadden nu een uitzonderlijk goed jaar en we zullen zien hoe het de volgende jaren zal zijn. We proberen het allemaal goed te doen op een manier die we duurzaam kunnen vasthouden en dat is niet waar we nu zijn met deze faculteit. Daar moeten we toch op corrigeren.”

En dat doet u door te bezuinigen. Maar hoe handhaaft u de huidige hoge kwaliteit van het onderzoek en het onderwijs bij Aard- en Levenswetenschappen?

“Ik heb goede hoop, als ik naar het rapport van de commissie-Van der Wal  kijk, dat er goede mogelijkheden zijn. Ik ben helemaal niet wanhopig dat dat niet zou lukken, alleen zal het anders zijn dan vandaag.”

Welke mogelijkheden zijn er dan, bijvoorbeeld?

Nou, hydrologie bijvoorbeeld. De mogelijkheden om met andere afdelingen samen te werken, zijn er nu al. En dat is de richting die de faculteit in het algemeen wil inslaan.”

U hebt zich afgelopen maandag, toen boze studenten de bestuursvleugel bezetten, niet laten zien.

“Ik heb me laten zien, ik was er bij het begin. Ik heb naar de studenten geluisterd, daarna moest ik mijn vergaderingen weer in.”

Wat is uw boodschap voor de studenten?

“Ik heb een aantal keren met ze gesproken, en ik begrijp dat ik ze niet gelukkig of tevreden kan maken, en hun betrokkenheid waardeer ik oprecht en ik deel ook hun zorg dat we het in de toekomst goed moeten doen. Ik hoop dat deze maatregelen ons in staat zullen stellen die hoge kwaliteit op lange termijn vast te houden. Mijn grote zorg is dat als we deze maatregelen nu niet nemen, het over drie jaar écht helemaal ophoudt.”