19 maart 2024

De irrationele intrusie-angst van de UvA

Als het over de voorgenomen bètafusie van de VU en de UvA gaat, wordt er aan die laatste universiteit aanzienlijk meer lawaai gemaakt dan aan de De Boelelaan. Afgelopen zomer was Advalvas bijvoorbeeld op een bijeenkomst van de organisatie Animo, die zich kritisch opstelt ten aanzien van de Amsterdam Faculty of Science, zoals de fusiefaculteit moet gaan heten.

Daar werden harde noten gekraakt, met name ten aanzien van de VU: “De VU is de laatste waarmee je wilt fuseren”, “de VU scoort nog lager op de rankings dan wij, dus van een fusie worden we alleen maar slechter”, “de situatie aan de VU is bagger en boos”, “we hebben niet voor niks voor de UvA gekozen”.

Volgzamer

Jim Jansen, hoofdredacteur van Folia, het weekblad van de UvA en de Hogeschool van Amsterdam, ziet dat cultuurverschil ook. “De UvA is kritischer, activistischer, argwanender, kom eerst maar met goede bewijzen voordat we akkoord gaan met die fusie, zeggen de studenten hier.” VU-studenten vindt hij veel te stil: “Die zijn wat timide, braver, volgzamer.”

Toch kiest Folia geen partij, vindt Jansen. “Ik zou het fout vinden als we in Folia zeggen: ‘Je moet niet fuseren.’ Behalve in columns, opiniestukken en redactionelen. Daar mag dat wel.”

Niettemin hebben we sterk de indruk dat op Foliaweb vooral de tegenstanders van de fusie een podium krijgen, met koppen als  ‘Studenten in actie tegen bètafusie’, ‘Studentenpartij zet vraagtekens bij bètafusie’, ‘Liever extra studieadviseurs dan bètafusie’, ‘Stop samenwerking met de VU’ en ‘Ook VU-studenten bezorgd over bètasamenwerking’.

Activistischer

Eerlijk is eerlijk, de decaan van de UvA-faculteit Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica (FNWI), Kareljan Schoutens, mag in Folia ook uitleggen waarom de fusie beter is voor iedereen, maar daarbij wordt er dan wel meteen op gewezen dat studenten ‘er hun twijfels bij hebben’. Folia lijkt, kortom, een activistischer standpunt in te nemen dan Advalvas.

“Grappig dat je dat zegt”, aldus Jansen. “Ik hoop niet dat het echt zo is. Ik denk wel dat het logisch is dat de sfeer aan de UvA doorwerkt in het blad van de UvA. Folia is ook kritisch, maar wel vanuit vanuit een puur journalistieke functie. En misschien is het zo dat de nee-zeggers eerder naar ons toekomen. Behalve als het om een gedegen analyse gaat, gaan we dan het verhaal niet meteen kapotchecken bij de tegenpartij. Op de website kun je dan later een follow-up schrijven, dat wel.”

Zo prikkelt Folia haar lezers een beetje, vindt Jansen. “Ik vind ook dat ik daarvoor word betaald, om op een beschaafde manier, volgens journalistieke principes, de gemoederen een beetje in beweging te krijgen, en natuurlijk ook traffic te genereren naar Foliaweb.”

Poot op tafel

Jansen las in Het Parool een interview met de voorzitster van de universitaire studentenraad van de VU, Poey Lam, en vond haar erg genuanceerd. “Die zou met haar poot op tafel moeten slaan: rot op, wij willen dat niet!”

“Tja, als je echt neutraal bent, ga je als hoofdredacteur toch de VU-studenten niet voorschrijven dat ze tegen moeten zijn?”, reageert Marieke Schilp, hoofdredacteur van Advalvas. Ze heeft niets tegen prikkelen, “maar dat betekent niet dat je dan maar geen hoor- en wederhoor pleegt omdat anders je verhaal wordt kapotgecheckt. En als de woordvoerders van de tegenpartij niet uit zichzelf naar je toekomen, moet je ze maar opzoeken.”

Van VU-student Yussef al Tamimi, tevens lid van de universitaire studentenraad, mag het aan de VU ook best wat harder. “Studenten hier zijn net zo kritisch als aan de UvA. Wij stellen dezelfde inhoudelijke vragen over de financiën, het administratieve systeem aan de nieuwe fusiefaculteit en de opleidingen. Maar op principiële punten zijn studenten én medewerkers aan de VU een stuk stiller. Aan de UvA vliegen studenten nog weleens uit de bocht.

“UvA-studenten zijn trots op hun UvA-identiteit, dat heb je aan de VU niet. Dat is op zich iets heel moois. Die identiteit kun je uiten door te zeggen wie je bent en waar je voor staat. Maar aan de UvA bestaat de neiging om die identiteit op een negatieve manier uit te drukken, namelijk door anderen buiten te sluiten. Als je daar te ver in doorgaat, gaat het op een soort irrationele intrusie-angst van de UvA lijken. ”

Christelijk universiteitje

“Als je soms hoort hoe er over de VU wordt gesproken, zó elitair”, zegt Yussef Al Tamimi. “Dan worden we weggezet als het kleine christelijke universiteitje in Amstelveen, het zusje van de UvA. Ik vind dat de berichtgeving in Folia daar ook aan meedoet. Die is heel vaak populistisch. Maar ik moet zeggen dat heel veel mensen aan de UvA die op niveau meediscussiëren over de samenwerking met de VU, daar wel boven staan.”

Haat en nijd tussen de beide Amsterdamse universiteiten hoort er een beetje bij, vindt Jansen. “Dat is historisch zo gegroeid.” Zelf heeft hij aan de UvA gestudeerd, orthopedagogiek, en hoewel er voordelen aan zaten om dezelfde studie aan de VU te doen, heeft hij dat indertijd “geen seconde overwogen.”

Altijd moeilijk

Jansen heeft regelmatig met de VU te maken, en dan valt hem op dat het daar allemaal veel stroever gaat dan aan de UvA. “Als we bijvoorbeeld een foto nodig hebben van de voorzitter van het college van bestuur. Zulke foto’s zet ik aan de UvA de hele dag uit, dat is geen enkel probleem. Maar aan de VU is het altijd moeilijk, kost het me enorm veel tijd en energie. Géén idee waarom. We hebben een rubriek waarin wetenschappers hun collega’s een vraag stellen, en zodra we daarvoor aan de VU moeten zijn, stokt het daar altijd, al moet ik zeggen dat afgelopen week een VU-hoogleraar wel meteen heeft gereageerd, dus het kán wel…”