18 maart 2024

Bezetting na 192 uur voorbij

Even na zes uur ’s avonds ging eindelijk de deur van de kerkzaal weer open. De bezetting door actiegroep Titanic is na 192 uur voorbij.

Als de actievoerders de trap afkomen, worden ze met gejuich en applaus onthaald door tientallen sympathisanten die zich op de vijftiende verdieping hebben verzameld.

Vlak voor het einde van de bezetting was al een gezamenlijke verklaring van de bezetters en het universiteitsbestuur gepubliceerd, waarin staat dat een overeenkomst is bereikt om constructief verder te praten over een oplossing voor de problemen bij de faculteit Aard- en Levenswetenschappen.

“We gaan met opgeheven hoofd naar huis, want we hebben werkelijk wat bereikt”, zei Dennis Oltheten namens de actievoerders. “Maar nu gaan we eerst bier drinken en lang slapen.’’

Studenten zijn gehoord

Hij vroeg de campuspastor VU-docent Peter Roelofsma, die de actievoerders geestelijk ondersteunde, nog een slotwoord te spreken. “Where a believe is, is a way”, aldus Roelofsma. Hij wees erop dat het bij de traditie van deze universiteit hoort, dat als studenten aan de deur kloppen er ook wordt opengegaan en geluisterd. “Uiteindelijk is het jullie gelukt om gehoord te worden. God bless you”, sprak Roelofsma, die symbolisch de sleutels van de kerkzaal terugkreeg van de studenten.

Oltheten bedankte ook nog alle mensen die de actievoerders met raad en daad gesteund hebben en noemde met name de mensen van de beveiligingsdienst voor de goede samenwerking.

Donderdag om vier uur is er een bijeenkomst waarop alle vragen en details over de overeenkomst met het bestuur besproken kunnen worden in zaal F123.

“Moeten we boven nog schoonmaken?”, vroeg een attente actievoerder voor de mensen zich opmaakten om bier te gaan hijsen in de kamer van studievereniging Geovusie.

Het moment is daar. Even na 18 uur gaat de deur van de kerkzaal open en komt als eerste  ‘universiteitspastor’ Peter Roelofsma naar buiten.