AMC en VUmc gaan toch nog niet fuseren

De fusieplannen van de twee Amsterdamse academische ziekenhuizen zijn voorlopig weer van tafel. Een jaar geleden maakten het AMC en VUmc bekend dat ze samen verder wilden, maar de Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft bezwaren tegen de fusie.

VUmc eerst zelfstandig

Het heetste hangijzer is dat het VU Medisch Centrum en de Vrije Universiteit samen één stichting vormen en het VUmc dus geen zelfstandig rechtspersoon is. Bovendien is het problematisch dat de benoeming van de toezichthouders en bestuurders anders werkt bij de twee ziekenhuizen.

Bij het VUmc en de VU benoemt de ledenraad de raad van toezicht, en die benoemt op haar beurt de raad van bestuur. Bij het AMC en de UvA benoemt de minister van OCW de toezichthouders en bestuurders.

Niet afgeblazen

De fusie is overigens niet volledig afgeblazen. ‘We gaan werken aan het oplossen van de juridische bezwaren die de ACM heeft geuit’, aldus VUmc-woordvoerder Ellen van den Boomgaard. Voor nu laten beide ziekenhuizen andere vormen van samenwerking onderzoeken.

Of dat betekent dat het VUmc de verantwoordelijkheid krijgt over neurologie en neurochirurgie en het AMC over verloskunde, gynaecologie, voortplantingsgeneeskunde en kindergeneeskunde, waar in eerdere berichtgeving sprake van was, is volgens Van den Boomgaard nu nog niet te zeggen.