18 maart 2024

‘Alle studenten mogen opleiding afmaken’

Er komt (voorlopig?) geen ontruiming, er worden geen opleidingen geschrapt en alle studenten kunnen hun studie afmaken. Die toezeggingen doet het bestuur van de VU aan de actievoerende studenten van Aard- en Levenswetenschappen.

Laatste voorstel

De VU heeft zojuist een laatste voorstel gestuurd naar Actiegroep Titanic, die de Kerkzaal bezet. Woensdag- en donderdagmiddag spraken collegevoorzitter Jaap Winter en vice-decaan Hubertus Irth uitgebreid met een vertegenwoordiging van de bezetters over verschillende voorstellen. Jaap Winter herhaalt in het laatste voorstel de constatering dat de faculteit Aard- en Levenswetenschappen de laatste jaren boven haar stand heeft geleefd: ‘Het is de faculteit de afgelopen jaren niet gelukt om (…) de juiste balans te vinden tussen kosten en opbrengsten van onderzoek en onderwijs. FALW heeft daarom een reorganisatieplan opgesteld in overleg met de diverse wetenschappelijke afdelingen van de faculteit, het CvB heeft met dat plan ingestemd.’ Winter: “Het is nu aan de faculteit om dat plan uit te voeren.”
Maar dus zónder het schrappen van opleidingen, aldus het cvb.

Geen ontruiming

Actiegroep Titanic bezet sinds woensdag met een aantal studenten de Kerkzaal. Ze mogen daar blijven. Jaap Winter: “De studenten weten dat als ze iets nodig hebben, zoals eten en drinken, ze ons daarom kunnen vragen.” Hiermee lijkt hij te reageren op berichten (o.a. op Twitter) dat de studenten geen proviand hebben gekregen van de VU. Volgens Winter kunnen ze daarvoor bij de beveiliging terecht.