Met radioreclames, advertenties in landelijke dagbladen en de stem van een BN’er werven veertien universiteitsfondsen voor het eerst samen donaties voor wetenschappelijk onderzoek.
Met zijn allen kun je meer dan alleen, is het idee achter de campagne. Dus slaan de veertien universiteitsfondsen, waaronder het VUfonds, de handen ineen bij het werven van donaties. Normaal richten ze zich op hun eigen alumni, nu op het hele land.
‘Met de oprichting van het VUfonds keert de VU terug naar haar filantropische basis’, schrijft de VU over haar deelname aan de campagne. De VU verwijst daarmee naar de tijd dat de VU onder andere werd gefinancierd met kwartjes, dubbeltjes en guldens die werden ingezameld met de befaamde groene VU-busjes waarmee langs de deuren werd gegaan.
De eerste twee projecten die met het VUfonds worden mede-gefinancierd, zijn een onderzoek naar kinderobesitas en een onderzoek naar valpreventie bij ouderen. (PB)
Op hun gezamenlijke website staat een wervende animatie. “We hebben de kennis en de visie in huis, en met jouw steun kunnen we sneller resultaat boeken”, zegt de stem van natuurkundige Diederik Jekel, bekend als wetenschapsjournalist en presentator.
Vragen
Op de website kun je via prangende vragen of via de kaart van Nederland bij de verschillende universiteiten uitkomen. ‘Moet borstkankeronderzoek pijn doen?’ is bijvoorbeeld een van de vragen. Die leidt naar onderzoek van de Universiteit Twente.
Met een miljoen euro kunnen twee extra promovendi aan de slag, staat in een toelichting van de Twentse hoogleraar Chris de Korte. Hij wil graag het borstkankeronderzoek verbeteren en de giften van particulieren kunnen zijn onderzoek versnellen.
Er staan meer medische onderzoeksprojecten op de website, die zich bijvoorbeeld richten op kanker, dementie of een gezonde leefstijl. Ander onderzoek gaat over energie, biodiversiteit of kansenongelijkheid.
Sneller
De universiteitsfondsen zijn nauw verweven met de universiteiten, maar wel onafhankelijk, vertelt directeur Lilian Visscher van het Leidse fonds, die het woord voert voor de campagne. De fondsen hebben een eigen bestuur en eigen statuten. “Soms financieren we onderzoek dat anders geen geld krijgt, bijvoorbeeld van jonge wetenschappers. En soms gaat het gewoon sneller als wij bijspringen.”
Ze noemt de Leidse crowdfundingactie aan het begin van de coronacrisis, dat het onderzoek naar corona een vliegende start gaf. Het geld kwam toen uit het hele land. Het onderzoek kon meteen van start.
Meestal heb je als universiteitsfonds maar een beperkt bereik, zegt Visscher. Je overtreft nooit de landelijke campagnes van bijvoorbeeld KWF Kankerbestrijding, GreenPeace of Amnesty International. Met een gemeenschappelijke campagne kunnen ze misschien meer bekendheid krijgen, hopen ze.
Hoeveel zo’n campagne kost? Visscher noemt geen bedrag, maar het valt volgens haar mee, alleen al omdat ze met veertien fondsen zijn (Nyenrode doet ook mee; van de Open Universiteit kent ze geen fonds). “We zijn kritisch op onze uitgaven”, zegt Visscher. “Dat hoort bij organisaties als de onze. Maar als je niets doet, zien mensen je ook niet.”
Eerste giften
De eerste kleine giften zijn binnen. Het Twentse borstkankeronderzoek, dat al langer aan crowdfunding deed, haalde sinds december 2020 ruim zevenduizend euro op. Daar is gisteren 150 euro bijgekomen, blijkt op de website.