Wetenschap
& Onderwijs

TU Delft ziet af van rechtszaak tegen Onderwijsinspectie

Bij nader inzien gaat het bestuur van de TU Delft geen rechtszaak aanspannen tegen de Inspectie van het Onderwijs. Dat staat in een nieuwe verklaring over de sociale veiligheid aan de universiteit.

Aan de technische universiteit is de sociale veiligheid verwaarloosd, schreef de onderwijsinspectie in een rapport. Er zou sprake zijn van ‘wanbeheer’. Het bestuur reageerde fel en dreigde met een rechtszaak.

Dat laatste wekte verontwaardiging. In een petitie vroegen ruim 1.100 medewerkers om geen rechtszaak te starten en de aanbevelingen van de inspectie ter harte te nemen. Ook vakbonden en medezeggenschapsraden zagen niets in juridische stappen tegen de inspectie.

Het bestuur “heeft dankbaar geluisterd” naar de kritiek. Dus komt er toch geen rechtszaak, schrijft universiteitsblad Delta.

Vakbonden blijven sceptisch

Het bestuur wil werken aan een cultuurverandering en meent inmiddels dat een rechtszaak het ‘transitieproces’ niet zou bevorderen. “Laten we met elkaar onze energie steken in de verbetering van de sociale veiligheid.”

De vakbonden blijven sceptisch, meldt Delta. Zij wijzen erop dat sommige bestuursleden niet zo lang meer op hun post zullen zitten en vrezen problemen met de continuïteit.