Onafhankelijke journalistiek over de Vrije Universiteit Amsterdam | Sinds 1953
13 december 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Resultaatgerichtheid in hoger onderwijs werkt fraude in de hand

De manier waarop universiteiten en hogescholen worden bestuurd, werkt risico’s op fraude en misstanden in de hand. Dat is de belangrijkste conclusie van het scriptieonderzoek van Floris van Berckel Smit, die met dit onderzoek afstudeerde bij Geschiedenis. Zijn scriptie is genomineerd voor de LSVb hoger onderwijs Scriptieprijs 2019. Vrijdag wordt bekend of hij heeft gewonnen.

Voor zijn onderzoek dook Van Berckel Smit in het diplomaschandaal bij InHolland in 2010. Vanaf de jaren tachtig werden bedrijfsmatige waarden steeds belangrijker in het hoger onderwijs: efficiency, groei, output. In bestuurskundig jargon heet dit New Public Management.

Meer regels, meer fraude

En dat heeft, volgens Van Berckel Smit, geleid tot een cultuur die fraude in de hand werkt. Bij New Public Management voert het behalen van outputdoelen de boventoon en niet een zorgvuldig proces. Dat is de context waarbinnen de diplomazaak bij InHolland, waarbij studenten Media en Entertainment Management te gemakkelijk aan hun diploma kwamen, moet worden gezien.

Regels en procedures opstellen leidt paradoxaal genoeg niet tot minder fraude, stelt Van Berckel Smit. “Eerder tot meer omdat meer regels zorgen voor meer mogelijkheden deze regels te overtreden.”, licht hij toe. Zoals in het nieuwste voorbeeld van de NHL Stenden, die in hun vestiging in Qatar waarschijnlijk diploma’s uitreikten aan studenten die totaal niet aan de eisen voldeden. “Daar werden maatregelen die waren bedacht naar aanleiding van de InHolland-zaak ontweken.”

Verder onderzoek

Van Berckel Smit zou graag verder onderzoek willen doen, bijvoorbeeld naar waarom het niet helpt om meer regels op te stellen. En hoe je wel weer een cultuur van goed bestuur krijgt in het hoger onderwijs. Hij werkt momenteel als  onderzoeksassistent bij politieke geschiedenis en als junioronderzoeker bij pedagogische- en onderwijswetenschappen.

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. Reacties met url’s erin worden vaak aangezien voor spam en dan verwijderd. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.

Velden met een * zijn verplicht
** je e-mailadres wordt niet gepubliceerd en delen we niet met derden. We gebruiken het alleen als we contact met je zouden willen opnemen over je reactie. Zie ook ons privacybeleid.