Onafhankelijke journalistiek over de Vrije Universiteit Amsterdam | Sinds 1953
9 november 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Primeur: Studenten publiceren onderzoek naar online vergadersystemen

Een groep informaticastudenten aan de VU onderzocht welk online vergadersysteem nou het beste is. Antwoord: dat hangt ervan af.

Gebruik je Zoom via je browser? Dan loop je kans op een geheugenlek, waarbij er steeds meer capaciteit van je computer gebruikt wordt om Zoom aan de praat te houden en andere programma’s zullen vastlopen.  “Zoom via de app is beter”, zegt Sophie Vos, masterstudent informatica. “En het verschil tussen Zoom en Teams via de app is niet zo groot”, vult haar medestudent Jim Cuijpers aan.

Zoom vs Teams

De informaticastudenten waren de eersten in de wereld die de meest gebruikte digitale vergaderprogramma’s tegen het licht hielden op technische prestaties. Terwijl Zoom en Teams sinds de coronacrisis ineens door miljoenen mensen worden gebruikt, is er nog nauwelijks wetenschappelijk onderzoek naar die programma’s en hoe ze zich in de praktijk staande houden. Daarom hebben de studenten nu maar liefst twee wetenschappelijke artikelen op hun naam staan.

Voor het vak distributed systems van Alexandru Iosup vergeleken de studenten in twee groepen de prestaties van Zoom, Teams, Jitsi en Discord als ze een groep computers met elkaar lieten ‘vergaderen’.

Miljoenen gebruikers tegelijk

De eerste twee systemen zijn voor de meeste studenten en medewerkers waarschijnlijk inmiddels huisgenoten geworden. Discord wordt veel gebruikt door gamers en Jitsi is gratis te downloaden. “We wilden graag ook de vergelijking maken met een gratis systeem”, vertelt begeleider Jesse Donkervliet, “want als je het hebt over toegankelijkheid is het belangrijk dat ook mensen met minder geld en minder snel internet mee kunnen doen. Wetenschappers of studenten uit ontwikkelingslanden bijvoorbeeld.” Hoe veel bandbreedte een systeem nodig heeft, is daarom ook een belangrijke vraag, vindt hij.

Iedereen die online vergadert heeft weleens tegen een bevroren beeld aangekeken. Het hoort bij werken in het coronatijdperk zoals regen bij Nederland. Toch vindt Donkervliet dat de systemen over het algemeen best goed presteren. “Ik vermoed dat ze achter de schermen bij al die bedrijven het afgelopen jaar keihard hebben gewerkt om al die extra gebruikers aan te kunnen”, zegt Donkervliet, “want een systeem dat is gebouwd op een paar duizend gebruikers werkt anders dan een systeem dat door miljoenen mensen tegelijk wordt gebruikt.”

Technische haperingen

Jitsi en Discord presteren minder goed dan Zoom en Teams. De eerste twee systemen hebben vaker last van technische haperingen. “Zoom en Teams zijn het stabielst. De app-versies van beide scoren ongeveer even goed”, vertelt Vos.

De studenten hebben nu alleen gekeken naar wat er bij de gebruikers gebeurt: hoe snel of traag een programma wordt, hoeveel geheugen en capaciteit het van de computer vraagt. “Het zou interessant zijn om ook te kijken wat er gebeurt aan de kant van de server”, zegt Cuijpers, “maar daar doen die bedrijven nogal geheimzinnig over.”

Unicum

Donkervliet: “Als je met honderden mensen in een digitaal college zit bijvoorbeeld. Dan belast je je eigen systeem nauwelijks meer dan wanneer je vergadert met een paar mensen. Dat kan eigenlijk alleen maar doordat ze de beeldkwaliteit ongemerkt wat naar beneden brengen. Maar dat hebben we dus niet kunnen checken.”

Dat de studenten maar liefst twee artikelen konden publiceren over hun werk, is volgens Iosup een unicum. En wat nog leuker is: ze mogen hun onderzoek presenteren op een Franse conferentie. Online, dat wel, maar dat is gezien het onderwerp misschien wel toepasselijk.

 

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. Reacties met url’s erin worden vaak aangezien voor spam en dan verwijderd. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.

Velden met een * zijn verplicht
** je e-mailadres wordt niet gepubliceerd en delen we niet met derden. We gebruiken het alleen als we contact met je zouden willen opnemen over je reactie. Zie ook ons privacybeleid.