16 juli 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Nu nóg bewezener: dinosauriërs stierven uit door een meteoriet!

Een meteoriet zoals afgelopen vrijdag insloeg in Rusland, maar dan honderden malen groter, is waarschijnlijk een van de oorzaken geweest van het uitsterven van de dinosauriërs.

Dit wordt al jaren vermoed, maar er is nooit bewijs geleverd voor het feit dat de dinosauriërs uitstierven op hetzelfde moment dat die meteoriet insloeg. Onderzoek van een team van wetenschappers, onder wie Klaudia Kuiper en Jan Smit (de man achter de hypothese dat een meteorietinslag het einde van de dino’s inluidde) van de faculteit der Aard- en levenswetenschappen, hebben nu bewijs geleverd, valt te lezen in hun artikel in Science.

Vloeibaar gesteente

De wetenschappers hebben argonconcentraties gemeten in as en gesteenten van de plek van inslag (in Mexico) waardoor ze heel nauwkeurig de meteorietinslag konden dateren. Argon is een gas dat niet in vloeibare gesteenten voorkomt. Door de hoeveelheid argon te meten, is dus nauwkeurig te bepalen wanneer vloeibaar gesteente (bijvoorbeeld lava) is overgegaan in vast gesteente.

Dat de meteorietinslag gelijk heeft plaatsgevonden met het uitsterven van de dinosauriërs, versterkt de conclusie dat de inslag een belangrijke rol heeft gespeeld in het uitsterven. Voorafgaand aan de inslag waren er echter al hevige temperatuurschommelingen, die ook een rol kunnen hebben gespeeld bij de verdwijning van de dinosauriërs. De oorzaak van die schommelingen is nog niet zeker, maar het zou een vulkaanuitbarsting kunnen zijn.

Nu moet nog verder worden onderzocht wat de precieze datering van die vulkaanuitbarsting is. Mogelijk weten we dan meer over de oorzaak van het uitsterven van de dinosauriërs.