27 juli 2024

Wetenschap
& Onderwijs

‘Leraar zijn is een boeiend vak’

Vandaag is de landelijke dag van de leraren waar ook de VU aandacht aan besteedt. Middelbare scholen willen namelijk graag academisch gevormde eerste- en tweedegraads docenten aanstellen. Daarom is er een lerarenopleiding aan de VU. Opleidingsdirecteur Martijn Meeter wil graag meer studenten.

Waarom zijn er academisch opgeleide leraren nodig?
“De scholen vragen er om. Die vinden dat academisch opgeleide docenten vaak dieper in de stof zitten en vernieuwender bezig zijn. En ze weten hoe het toegaat aan een universiteit. Ze werken vaak in de bovenbouw van het atheneum en gymnasium. Daar kunnen ze scholieren voorbereiden op een overstap naar de universiteit. Dat is natuurlijk weer leuk voor ons. VU-alumni voor de klas zijn goede ambassadeurs voor de VU.”

Is er een groot tekort aan leraren?
“Niet voor alle vakken. Maar voor Duits bijvoorbeeld is bijna geen bevoegde docent meer te vinden. Ook bij klassieke talen en wis –en natuurkunde is veel vraag. En de vergrijzing komt er aan, wat allerlei vacatures gaat opleveren. Maar zoals gezegd, scholen willen graag leraren die van de universiteit komen. De afgelopen decennia zijn in Nederland de meeste leraren toch op het hbo opgeleid.”

Is er bij studenten veel belangstelling voor het vak?
“We hebben nu zo’n 160 studenten verdeeld over 16 schoolvakken. Nogal wat van hen zijn al afgestudeerd en gaan na een paar jaar alsnog  de lerarenopleiding volgen. Veel reguliere studenten weten niet dat je ook je lesbevoegdheid kunt halen op de universiteit. En bij degenen die het wel weten, heeft het vak vaak een slecht imago. Maar als docent in het voortgezet onderwijs verdien je na een paar jaar een behoorlijk salaris. Ook is het een boeiend vak. Je staat echt niet veertig jaar hetzelfde lesje af te draaien. Onderwijs is dynamisch. Telkens veranderen er dingen en je kunt bijvoorbeeld doorgroeien naar een decanaatschap of er onderzoek naast doen. En steeds meer docenten werken in deeltijd en hebben er nog een andere baan, bezigheid of hobby naast.”

Wat doen jullie om de opleiding aantrekkelijker te maken voor studenten?
“Voor de eerstegraads opleiding moest je vroeger al een masterdiploma hebben. Nu zijn we educatieve masters aan het opzetten. Dan haal je in twee jaar een graad in een discipline en je lerarenbevoegdheid. Dat kan nu bij de bèta-, maatschappij- en geesteswetenschappen. Als je in je bachelor de educatieve minor volgt, kun je al in vijf maanden je eerstegraads bevoegdheid halen. En met een master op zak , hoef je voor de lerarenmaster meestal alleen het ‘gewone’ en niet het verhoogde collegegeld te betalen. Soms kan je zelfs een vergoeding voor studiekosten krijgen. Dus als je na een paar jaar je baan zat bent, kun je alsnog aan de lerarenopleiding beginnen. Dat doen heel wat mensen, want leraar zijn is gewoon een leuk vak.”

Onder meer 12 oktober is er weer een voorlichtingsbijeenkomst, zie Lerarenopleiding VU.