Onafhankelijke journalistiek over de Vrije Universiteit Amsterdam | Sinds 1953
26 mei 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Hoogleraar farmacotherapie: “Tien procent medicijnvoorschriften bevat fouten”

Een te hoge of te lage dosering of frequentie, of medicijnen die zelfs helemaal niet geschikt zijn voor een bepaalde patiënt. Michiel van Agtmael, vanaf dit collegejaar hoogleraar farmacotherapieonderwijs bij VUmc, stelt dat zo’n tien procent van de medicijnvoorschriften fouten bevat.

Volgens Van Agtmael worden veel van de foutieve voorschriften uitgeschreven door pas afgestudeerde artsen. “In de meeste gevallen worden deze fouten op tijd ontdekt, bijvoorbeeld door het elektronisch voorschrijfsysteem of door de apotheker. Maar het aantal fouten moet natuurlijk naar nul.”

Zelfstandige studenten

De oplossing zit volgens de hoogleraar in beter onderwijs en een hogere bewustwording. Daarom pleit hij voor leren op de werkplek – direct vanaf het eerste jaar – en meer zelfstandigheid van studenten. “Door studenten in een echte omgeving met grote zelfstandigheid te laten werken en hen de verantwoordelijkheid te geven, zijn ze veel gemotiveerder.” Niet alleen de arts moet zich zo beter bewust worden van het belang van goed geneesmiddelengebruik, maar ook verpleegkundigen en de patiënt zelf.

De zelfstandigheid en verantwoordelijkheid kunnen volgens Van Agtmael gecreëerd worden door middel van studentenpoli’s. Deze poli’s initieerde hij in 2013 en bestaan uit een eerstejaars-, derdejaars- en vijfdejaarsstudent die samen een patiënt voor hun rekening nemen. Onder begeleiding van docenten zoeken ze zelf de passende geneesmiddelen. Als blijkt dat het meedraaien op studentenpoli’s resulteert in minder foutieve medicijnvoorschriften , moet dit volgens Van Agtmael onderdeel van het vaste curriculum worden.

Leerstoel farmacotherapie

Van Agtmael is naast hoogleraar ook internist-infectioloog en klinisch farmacoloog. Met zijn benoeming volgt hij Theo de Vries op, die van 1996 tot 2013 de leerstoel bekleedde. Hij legde de basis voor de ontwikkelingen op het gebied van farmacotherapieonderwijs bij VUmc. De leerstoel is niet alleen gericht op het verbeteren van het onderwijs tijdens de studie geneeskunde en de vervolgopleidingen, maar ook op het beter voorschrijven van medicijnen in de klinische praktijk. Farmacotherapie houdt zich bezig met de behandeling van ziekten en aandoeningen met medicijnen.

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. Reacties met url’s erin worden vaak aangezien voor spam en dan verwijderd. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.

Velden met een * zijn verplicht
** je e-mailadres wordt niet gepubliceerd en delen we niet met derden. We gebruiken het alleen als we contact met je zouden willen opnemen over je reactie. Zie ook ons privacybeleid.