17 juli 2024

Wetenschap
& Onderwijs

‘Gemeenten moeten prostitutie nú aanpakken’

Gemeenten moeten niet wachten tot de regering er eindelijk een nieuw wetsvoorstel heeft doorgedrukt om misstanden in de prostitutie aan te pakken. De wet biedt daar nu al genoeg mogelijkheden toe.

Dat betogen VU-hoogleraar Jon Schilder (staats- en bestuursrecht) en professor Jan Brouwer, directeur van het Centrum voor openbare-orderecht aan de Rijksuniversiteit Groningen in een blog op de site Gemeente.nu.

Registratieplicht kan op gemeentelijk niveau

Een registratieplicht voor prostituees kwam er eerder niet door in de Eerste Kamer, maar op gemeentelijk niveau en in het kader van de Algemene Politieverordening kan die wel degelijk worden opgelegd, betogen de hoogleraren. De gemeente Utrecht heeft dat ook al gedaan.

De verdenking dat er mensenhandel plaatsvindt, is zwaarwegend genoeg om een lokale registratieplicht in te voeren, blijkt uit een uitspraak van het Amsterdamse Hof.

Goede arbeidsomstandigheden

De Amsterdamse gemeente verplicht exploitanten van prostituees een bedrijfsplan op te stellen met garanties voor goede arbeidsomstandigheden. Prostituees zelf moeten aantonen dat ze voldoende zelfredzaam zijn.

Kan allemaal dankzij artikel 151a van de Gemeentewet, aldus Schilder en Brouwer. Dat artikel staat gemeenten ‘expliciet toe voorschriften te geven met betrekking tot het bedrijfsmatig geven van gelegenheid tot het verrichten van seksuele handelingen met of voor een derde tegen betaling.’

Prostituees moeten inspraak krijgen

En daar moet het volgens de beide wetenschappers niet bij blijven. De gemeente moet zich ook bemoeien met arbeids- en huurcontracten tussen de exploitanten en de prostituees, er moet een goede klachtenregeling komen en prostituees moeten inspraak krijgen in de gemeentelijke maatregelen die aan exploitanten worden opgelegd.

Lees het hele stuk hier.