Een kunstbeurs voor de opleiding Geneeskunde? Zijn ze helemaal in de war bij het Mondriaan Fonds? Nee dus, vertelt VUmc-opleidingsdirecteur Gerda Croiset.
“We hebben onlangs een subsidie gekregen omdat we met kunstenaars samenwerken om aanstaande artsen te leren hoe ze zich meer kunnen inleven.” Dat doet de opleiding onder meer met filmpjes over de vraag wat een goede arts is.
Een goede arts
“Het is een vraag die wij ons niet vaak stellen”, vertelt Croiset. “Tijdens de opleiding staat biomedisch redeneren op de voorgrond. De opleiding is heel erg cognitief gericht. Maar een goede arts kan niet alleen de juiste diagnose stellen. Die vraagt zich af waar de patiënt daadwerkelijk bij gebaat is.”
Inleven in de patiënt is daarbij van belang. Vooral als die een andere culturele of sociale achtergrond dan de arts zelf heeft. “Medisch gezien kan een recept voor vier keer per dag een tablet de beste optie zijn. Maar iemand die slecht voor zichzelf zorgt, houdt zich daar nooit aan. Als arts moet je daar ook rekening mee houden.”
Vergeetachtige oudere
De ene vergeetachtige oudere die strak volgens schema medicatie moet innemen, is de andere niet. “Woont iemand in bij familie of juist alleen driehoog achter zonder een buurvrouw die een oogje in het zeil houdt? Als je dat weet, kun je iemand optimaal behandelen.”
Het initiatief kreeg 11.000 euro, waarmee het filmpje Voices on Cultural Empathy door kunstenaar Lina Issa van Art Partner gemaakt werd.
Op expeditie in Amsterdam-West
Empathie krijgt sowieso een grotere rol binnen de opleiding. “Bij de introductie laten we nieuwe studenten niet meer van het Leidseplein naar het Rembrandtplein fietsen. Ze moeten in Amsterdam-West op zoek naar kruiden om een Libanese maaltijd mee te maken. Zo komen ze ook eens bij de Turkse bakker en maken ze kennis met het andere Amsterdam.”