Wetenschap
& Onderwijs

Eerste bachelor creatief schrijven Nederlands

Als je van schrijven en literatuur houdt, kun je vanaf volgend studiejaar de bachelor creatief schrijven Nederlands aan de VU volgen. Daarmee is zij de eerste universiteit in Nederland die creatief schrijven op academisch niveau aanbiedt.

Jacqueline Bel, VU-hoogleraar moderne Nederlandse letterkunde, benadrukt het belang van schrijven: “Goed kunnen schrijven is belangrijker dan ooit, immers de wereld is voor een belangrijk deel gebouwd op de kracht van verhalen. Dat geldt voor de politiek, de rechtszaal en het ziekenhuis net zo goed als voor de literatuur.”

Wie schrijft de scripts voor een nieuwe Netflixserie? Wie bewerkt een roman tot film, musical of game? En wat te doen met de opmars van AI? Bel: “In onze nieuwe bachelor ontwikkelen studenten via literaire technieken een eigen stijl, waarmee ze zich zelfbewust kunnen verhouden tot programma’s als ChatGPT. Het geeft hen uitzicht op interessante banen, niet alleen in de wereld van schrijvers, journalistiek en nieuwe media maar ook in het onderwijs waar nieuwe leerkrachten hard nodig zijn.”

Van podcasts tot spoken word

De opzet van deze driejarige bachelor is tweeledig. Centraal staat het ontdekken van plezier in taal en literatuur door zelf veel te schrijven en te analyseren, zowel fictie als non-fictie. De studie biedt een academisch kader, gericht op theorieën over creatief schrijven, story telling, heden en verleden van het literaire veld en Nederlandse literatuur in een internationale context.
Via masterclasses van gastdocenten  – schrijvers, filmers, podcastmakers, uitgevers, journalisten en critici – passeren verschillende genres de revue: verhalen, romans, essays, podcasts, scenario’s en filmscripts, maar ook poëzie en spoken word.
De nieuwe bachelor is een vervolg op de minoren ‘De schrijfacademie’ en ‘Aan de slag met literatuur’.