Eén onderwerp hoor je niet in alle discussies over ‘de nieuwe universiteit’: online onderwijs. Terwijl je zou zeggen dat dat toch de toekomst is. Dat schrijft ook Sicco de Knecht, UvA-promovendus en lid van ReThink-UvA, in een opiniestuk op deze website.
‘De digitale revolutie neemt in alle hoeken van de economie een enorme vlucht, maar het lijkt erop dat de universiteit er langzaam achteraan waggelt’, vindt hij. ‘Zeker nu er zo veel meer kan met technologie, en de maatschappij complexer is dan ooit, wordt het tijd dat de universiteit zich gaat herontdekken.’
Online bijspijkeren
Als het aan De Knecht ligt wordt de universiteit een instituut waar iedereen van elke leeftijd online terecht kan voor intellectuele bijspijkering. Daarvoor is technologie nodig. En dat vereist ‘een omslag in het denken over wat onderwijs inhoudt; een transitie van pure kennisoverdracht naar mensen leren leren.’
Minder hiërarchie, minder starre curricula en meer creativiteit. Dat is de universiteit van de toekomst.
Lees het volledige opiniestuk De universiteit moet nu toch eens écht online.