Hoogleraar science business & innovation Bart Bossink analyseert in het tv-programma De Barometer op RTLZ bedrijven aan de hand van een denkbeeldige barometer.
Met een echte barometer kun je het weer voorspellen aan de hand van luchtdrukmetingen. Hoe werkt uw barometer?
“Aan de hand van zes knoppen meet ik hoe goed bedrijven functioneren, drie knoppen die iets zeggen over de omgeving van het bedrijf en drie knoppen die gaan over de interne dynamiek. Dat hangt natuurlijk allemaal samen, want als de omgeving, de samenleving vraagt om meer duurzaamheid, dan maakt een bedrijf dus een goede keuze door in duurzame innovatie te investeren.”
In de eerste aflevering gaat het over veiligheid. We zien dan bedrijven die, keurig zoals het hoort, investeren in innovaties die de veiligheid van hun personeel en die van hun omgeving vergroten. Is dat niet een vorm van reclame voor die bedrijven?
“Zeker niet, bedrijven worden in de gelegenheid gesteld om te laten zien wat ze goed doen, daar betalen ze trouwens voor. Maar als een bedrijf een slechte boodschap als iets positiefs wil verkopen, gaat het hele feest niet door.”
En als u op een bedrijf stuit dat bijvoorbeeld lak heeft aan duurzaamheid, of dat de veiligheidsregels aan zijn laars lapt, laat u dat dan in het programma zien?
“Nee, want dat is onze insteek niet. Die is positief betrokken. Vergelijk het met het dierenprogramma van Freek Vonk. Die laat zien hoe mooi slangen zijn, terwijl slangen ook gevaarlijk kunnen zijn en mensen doodbijten. Maar bij Vonk staat de verwondering voor de natuur voorop, en zo is dat ook bij ons. Ik zou meewerken aan een journalistiek programma over veiligheidsrisico’s bij bedrijven, maar zo’n soort programma is De Barometer niet. Wij willen laten zien wat er goed gaat. Ik hecht er daarbij aan te vermelden dat ik zelf bepaal wat ik wel en niet zeg en dat ik dit onbezoldigd doe. Ik krijg hier geen geld voor, zelfs een etentje wordt er niet voor mij betaald.”
Waarom doet u dit dan?
“Valorisatie. Dit zie ik als deel van mijn taak als wetenschapper. Dat principe van die barometer is ook gebaseerd op mijn eigen onderzoek. Ik hou me bezig met innovatieve bedrijven en in het programma laat ik zien hoe innovatie werkt. Ik laat ook fragmenten van mijn programma zien in de collegezaal. Hier komen theorie en praktijk bij elkaar. Ik maak al drie jaar programma’s voor RTLZ, hoor. Ik heb 42 afleveringen gemaakt van een programma dat TeamNL heet, ook online te zien.”
De Barometer wordt elke vrijdag 10.30 tot 11 uur uitgezonden op RTLZ. De eerste aflevering is hier online te zien.