27 juli 2024

Wetenschap
& Onderwijs

805 miljoen mensen leven onder water

Het aantal mensen dat in overstromingsgebieden woont, is sinds 1970 wereldwijd verdubbeld. In 2010 waren dat er 805 miljoen. Dat blijkt uit het onderzoek waarop Brenden Jongman 3 februari bij de faculteit Aard- en Levenswetenschappen promoveerde.

220.000 doden

De gevolgen van rivieroverstromingen zijn ernstig: tussen 1980 en 2013 verloren 220.000 mensen het leven en was de economische schade rond de 1000 miljard dollar. Er zijn drie manieren om de kans op overstromingsrisico’s te verkleinen. De dreiging kan beperkt worden door het versterken van dijken. Door betere ruimtelijke planning kan het aantal mensen dat in een risicogebied woont, afnemen. En huizen overstromingsbestendig maken kan de schade beperken.